لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

نشریه قطب سوم به تغییرات اقلیمی در همالیا و هندوکش پرداخته است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان

در سال‌های اخیر آب شدن برف کوه‌های هندوکش و همالیا متخصصان محیط زیست و اقلیم را نگران کرده است.

اما بخاطر شیوع ویروس کرونا اذهان مردم را بسیار مصروف شده و به این مشکل کمتر توجه می‌شود.

هرچند زمانی یک نشریه در مورد این بحران اقلیمی به چاپ می‌رسد.

  • ده ترد پول

در شماره اخیر نشریه «ده ترد پول» یا قطب سوم یک مطلبی نشر شده که در آن از قول دانشمندان محیط زیست آمده است که می‌گویند، امیدوارند اختلاف‌های سرحدی و کرونا در راه پیشرفت‌ها در همکاری کشورها برای جلوگیری از تغییر اقلیم در هندوکش و همالیا مانع ایجاد نکند.

نشریه می‌افزاید، در اواخر ماه اپریل سال جاری قرار بود وزیران حفاظت از محیط زیست هشت کشور هندوکش و همالیا در مرکز نیپال شهر کتمندو جمع شوند.

در این مجلس قرار بود یک موافقتنامه برای جلوگیری سرعت تغییر اقلیم مورد بحث قرار گیرد اما بخاطر شیوع ویروس کرونا و بحران سرحدی بین چین و هندوستان این اجلاس صورت نگرفت.

در این اجلاس قرار بود وزیران حفظ محیط زیست نیپال، افغانستان، هندوستان، پاکستان، بوتان، چین، میانمار و بنگله‌دیش اشتراک می‌کنند.

نشریه می‌افزاید، کوه‌های هندوکش و همالیا سرچشمه آب ۱۰ دریای بزرگ می‌باشند.

در این منطقه ۲۰۰ نوع حیوان زندگی می‌کنند و ۳۵ هزار نوع گیاه مختلف می‌روید. اما پیشبینی‌ها نشان می‌دهد که در چهار دهه دیگر برف این کوه‌ها آب خواهد شد، حیات این همه حیوان‌ها و گیاه‌ها به خطر رو به رو می‌شود.

  • سازمان جهانی صلح

سازمان جهانی صلح در نشریه خود در مورد قتل خبرنگاران در افغانستان مطلبی را به نشر رسانده است.

در این مطلب به طور مشخص کشته شدن خبرنگار ملاله میوند در دهم ماه دسمبر در ولایت ننگرهار یاد شده.

به نوشته نشریه سازمان جهانی صلح، ملاله میوند یک هفته بعد از آن کشته شد که الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در انفجار یک ماین مقناطیسی جاسازی شده در موترش در مرکز ولایت هلمند شهر لشکرگاه کشته شد.

نشریه بدون آنکه در رابطه با این کشتارها به کسی انگشت بگیرد، نوشته است که این ناامنی و خشونت در افغانستان در حالی دوام دارد که مذاکرات برای صلح بین حکومت افغانستان و طالبان شروع شده است.

XS
SM
MD
LG