لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

بحثِ آغاز دور دوم گفتگوی صلح و اختلاف نظرها برسر محل برگزاری مذاکره


آرشیف، تصویر از مراسم امضای توافق‌نامه صلح در دوحه
آرشیف، تصویر از مراسم امضای توافق‌نامه صلح در دوحه

یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده حکومت افغانستان با طالبان می‌گوید، محل گفتگوهای بین افغان‌ها، باید به اساس توافق طرفین تعیین شود.

به اساس توافق بین حکومت افغانستان و تیم مذاکره‌کنندۀ طالبان، قرار است دور دوم گفتگوهای بین افغان‌ها، ۱۰ روز بعد آغاز شود، ولی اختلاف نظرها در مورد محل برگزاری این گفتگو‌ها، همچنان ادامه دارد.

اینک، یکی از اعضای هیئت مذاکره‌کنندۀ حکومت افغانستان می‌گوید، محل مذاکرات هرجایی که تعیین شود، حتی اگر در حد پیشنهاد هم باشد، باید موافقت طالبان نیز گرفته شود.

غلام فاروق مجروح با تأکید بر آغاز دور دوم گفتگوهای بین افغان‌ها در موعد تعیین شده به رادیو آزادی گفت که آنها برای گفتگوها آماده هستند.

آقای مجروح افزود: "دولت جمهوری اسلامی افغانستان مصمم و قاطع برای ادامۀ مذاکرات است، آماده‌گی کامل برای پیشبرد مذاکرات دارد و انشاالله در تاریخ معینه آغاز خواهد شد. همه سیاسیون افغانستان، ارادۀ جمعی مردم افغانستان بر این ا‌ست که مذاکرات باید ادامه پیدا کند. مذاکرات دو طرف دارد و این الزامی است که باید هردو طرف در مورد جایی که مذاکرات آغاز می‌شود راضی باشند".

دور اول گفتگوهای بین افغان‌ها که از ۱۲ سپتمبر در شهر دوحه پایتخت آغاز شده بود، بعد از سه ماه بحث و گفتگو برای حدود ۲۰ روز به تعویق افتاد.

مراسم گشایش گفتگوهای صلح در قطر
مراسم گشایش گفتگوهای صلح در قطر

با اعلام این وقفه، هر دو طرف گفته اند كه آنها در مورد طرزالعمل کاری این گفتگو‌ها توافق كرده اند و دور دوم آن بعد از مشورت با رهبران شان، ۵ جنوری یعنی سه شنبۀ هفته آینده، آغاز خواهد شد.

در اجلاس دوم هیئت رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان نیز دیروز تأکید شد تا دور دوم گفتگوهای بین افغان ها، باید به تاریخ معین آن آغاز شود و تعیین محل، نباید باعث تأخیر در آن شود.

این تأکیدها بعد از آن مطرح شد که چند روز قبل رئیس جمهور افغانستان و مشاور امنیت ملی این کشور به طالبان پیشنهاد کردند که دور دوم گفتگوها بین افغان ها، باید در داخل افغانستان آغاز شود.

مقامات افغان از کندهار به حیث نخستین گزینه یاد کرده، همزمان گفته اند طالبان هر نقطه از افغانستان را که بخواهند، حکومت امکانات لازم را فراهم کرده و در اختیار آنها قرار خواهد داد.

اما طالبان می گویند، وضعیت در داخل افغانستان برای آنها مناسب نیست که رهبران سیاسی‌شان را به آنجا برای گفتگو بفرستند.

علاوه بر قطر، کشورهای اندونیزیا، ازبکستان، جرمنی، ناروی و شماری دیگر نیز متعهد شده اند که از گفتگوهای بین افغان‌ها، میزبانی کنند.

بحث‌ها در مورد چگونگی و محل برگزاری مذاکرات صلح افغانستان، در حالی داغ شده که افغان‌های خسته از جنگ و باشنده‌گان مناطق درگیر منازعات در افغانستان را تشدید خشونت‌ها شدیداً متاثر ساخته و آنها خواستار آتش بس شده اند.

ولی تا هنوز معلوم نیست که اطراف درگیر جنگ در افغانستان به این خواست برحق مردم این کشور، چه وقت پاسخ مثبت خواهند داد؟

XS
SM
MD
LG