لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

واکنش‌ها در پیوند به توصیف انتخابات افغانستان از سوی ترمپ


انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

اظهارات تازه رئیس جمهوری امریکا در مورد بهتر بودن انتخابات گذشته افغانستان در مقایسه با انتخابات ماه گذشته امریکا، واکنش‌های گوناگونی را در پی داشته است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بر سخنان دونالد ترمپ مهر تأیید می‌گذارد و می‌گوید که انتخابات سال ۱۳۹۸ در این کشور، با شفافیت کامل برگزار شد.

حبیب‌الرحمان ننگ رئیس دارالانشای این کمیسیون روز یکشنبه (هفتم جدی) به رادیو آزادی گفت که از نظر مدیریتی نیز این انتخابات نسبت به هر انتخابات دگر در این کشور، خوب بود: "انتخابات که در افغانستان سال گذشته مدیریت کردیم نسبت به تمام انتخابات گذشته بهتر بوده است. این انتخابات به شکل درست مدیریت شده و شفافیت در آن به گونه کامل تامین شد."

حبیب الرحمن ننگ
حبیب الرحمن ننگ

دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا که به نتایج انتخابات آن کشور اعتراض دارد، روز شنبه در صفحه توییتر خود نوشت که انتخابات افغانستان "ایمن‌تر و بهتر" از انتخابات ریاست جمهوری امسال امریکا بوده است.

آقای ترمپ نوشت که این موضوع را یک سرباز جوان امریکایی، که در افغانستان خدمت می‌کند به او گفته است.

رئیس جمهوری امریکا در مورد معیارهایی که انتخابات افغانستان را به گفته او از نظر سلامت در جایگاه بهتری نسبت به انتخابات امریکا قرار می‌دهد، توضیحی نداده، اما گفته که انتخابات اخیر امریکا مشابه انتخابات کشورهای جهان سوم است.

انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سوم نومبر برگزار شد و آقای ترمپ با فاصله میلیون رأی عمومی در برابر رقیب دموکراتش، جو بایدن، شکست خورد، اما آقای ترمپ هنوز هم شکست خود را نپذیرفته است.

در همین حال رونالد کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، گفته: "خوشحالم که سرانجام از طرف بالاترین سطح سیاسی ایالات متحده تأیید می‌شود که انتخابات در افغانستان که اتحادیه اروپا همواره از آن حمایت می‌کرد، انتخابات خوبی بود. از این رو، باید به جای طراحی برنامه‌های دگر، مورد احترام همه قرار گیرد."

رونالد کوبیا، نمانماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان
رونالد کوبیا، نمانماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان

در عین حال امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان نیز در صفحه توییتر خود با اشاره به این اظهارات نوشته که "حقیقت برملا می‌شود."

از سویی هم محمدنعیم اصغری، سرپرست بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان "فیفا" گفته که از نظر امکانات، سیستم و معیارها این دو انتخابات قابل مقایسه نیست. به گفته او، اظهارات دونالد ترمپ در این زمینه بیشتر سیاسی بوده است: "انتخابات امریکا به مراتب خوبتر بوده؛ چون آنها از لحاظ اداری و امکانات توانایی بیشتر دارند. تویت دونالد ترمپ در این زمینه بحث سیاسی است. چون سیستم و معیارهای انتخابات دو کشور تفاوت دارد پس ما نمی‌توانیم که این دو انتخابات را مقایسه کنیم."

پس از برگزاری انتخابات سال ۱۳۹۸ در افغانستان، ادعاهای تقلب صورت گرفت و تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله نتایج را نپذیرفت.

برگزاری مراسم تحلیف جداگانه محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله
برگزاری مراسم تحلیف جداگانه محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله

حتا محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله هر دو به عنوان رئیس جمهوری مراسم تحلیف جداگانه برگزار کردند که در تاریخ سیاسی افغانستان بی‌پیشینه بود.

در نهایت با پادرمیانی‌ها و براساس توافقنامه سیاسی، ریاست شورای عالی مصالحه ملی و نیمی‌ از کابینه به عبدالله عبدالله و تیمش واگذار شد و در مقابل، آقای عبدالله ریاست جمهوری محمداشرف غنی را پذیرفت.

XS
SM
MD
LG