لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۳

واشنگتن پُست در بارۀ افزایش حملات هدفمند در افغانستان نوشته است


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست مطلبی را در بارۀ افزایش حملات هدفمند بر خبرنگاران در افغانستان نشر کرده است.

روزنامه به حملات به خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در کابل، هلمند، غزنی و ننگرهار به‌شمول حمله به الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی اشاره کرده است.

در ادامۀ مطلب می‌خوانیم که از ماه جنوری سال روان میلادی به این طرف ۱۱ خبرنگار و کارمند رسانه‌ها در افغانستان کشته شده و ۲۰۲۰ یک سال خونین به خانوادۀ رسانه‌های این کشور بوده است.

واشنگتن پُست به تهدیدات در برابر خبرنگاران زن در افغانستان هم اشاره کرده و از ملاله میوند خبرنگار یک تلویزیون محلی در ننگرهار یاد کرده است.

او حدود ۲۰ روز پیش با ضرب گلوله در شهر جلال آباد کشته شد و مسؤلیت رویداد را داعش پذیرفت.

روزنامه می‌گوید که بیش از ده خبرنگار و فعال رسانه‌ها به خصوص خبرنگاران زن برایش گفته اند که نسبت به‌هر وقت دیگر احساس می‌کنند از مصونیت اندک برخوردار اند و نگران استند که با خراب شدن وضعیت امنیتی، این گونه حملات رو به افزایش است.

  • میل آنلاین

روزنامۀ میل آنلاین، گزارشی را در مورد مرحلۀ بعدی مذاکرات صلح افغانستان نشر کرده است.

روزنامه به نقل از مقام‌ها گفته است که دَور بعدی مذاکرات نیز در دوحۀ قطر برگزار خواهد شد.

پیش از این، شماری از مقام‌های ارشد افغانستان به‌شمول رئیس جمهور محمد اشرف غنی خواسته بودند که مراحل بعدی مذاکرات صلح در داخل کشور دنبال شود.

انتظار می‌رود گفتگوها میان هیئت‌های مذاکره کنندۀ دولت افغانستان و طالبان پس از وقفه سه هفته ای، در ۵ ماه جنوری یعنی سه شنبه هفتۀ آینده از سرگرفته شود.

گزارش می‌افزاید که گفتگوهای صلح در حالی دوباره آغاز می‌شود که خشونت‌ها در افغانسان به شمول پایتخت کابل تشدید یافته است.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز مطلبی را در بارۀ قلعۀ بیوه‌ها در ولایت هرات نشر کرده است.

در مطلب می‌خوانیم که مردان افغان در این منطقۀ فقیرنشین مرزی در تلاش برای قاچاق تریاک به ایران جان‌های‌شان را از دست می‌دهند و زن و فرزند آنها بدون نان‌آور می‌مانند.

در این مطلب به فقر و تنگدستی و مشکلات بیوه‌هایی پرداخته شده که شوهران شان به جرم قاچاق مواد مخدر در ایران اعدام شده اند.

XS
SM
MD
LG