لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

وزارت حج و اوقاف: کنفرانس علمای دینی جهان اسلام در کابل برگزار خواهد شد


محمد قاسم حلیمی وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان
محمد قاسم حلیمی وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان

محمد قاسم حلیمی وزیر ارشاد، حج و اوقاف روز دوشنبه (هشتم جدی) در یک نشست خبری در کابل گفت که تلاش می‌کند نشستی با حضور عالمان دینی جهان اسلام برگزار کند.

به گفته او، هدف از برگزاری این نشست صدور قطعنامه‌ای برای نکوهش جنگ و حمایت از روند صلح افغانستان است: "به نزدیک‌ترین فرصت بعد از این که مصیبت کرونا ان‌شاءالله رفع شود، یک کنفرانس منطقه‌ای خواهیم داشت، کنفرانس علما که در نتیجه یک قطعنامه، یا فتوا و یا هم اعلامیه به وضاحت خواهیم داشت در مورد جنگ در افغانستان و فرضیت صلح."

آقای حلیمی همچنین در این نشست جنگ جاری در افغانستان را حرام دانست و گفت عالمان دینی کشورهای دیگر نیز آن را غیرمشروع می‌دانند.

او افزود خواهان نظام اسلامی هستند که مورد قبول مردم باشد و در آن هیچ‌گونه جبری نباشد: "هر نظام که مردم افغانستان می‌خواهد باید به آن احترام بگذاریم نه این که نظام را در جیب خود آورده باشیم و بر مردم به زور تحمیل کنیم. در اسلام اکراه، زور و جبر نیست، در اسلام اساس نظام عدالت است."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در واکنش به این سخنان وزیر حج و اوقاف با ارسال پیام صوتی به رادیو آزادی گفته کسانی که موضوع‌های غربی را اسلامی جلوه می‌دهند، از اصول اسلامی بی‌خبر هستند. سخنگوی گروه طالبان بر مشروعیت جنگ این گروه تا زمان حضور نیروهای خارجی تأکید دارد.

وزارت حج و اوقاف این موضوع را سه هفته پس از گفت‌وگوی مقام‌های این وزارت با 9 سفیر افغانستان در کشورهای اسلامی مطرح کرده است.

در این گفت‌وگو بر برقراری روابط با نهادهای اسلامی و مذهبی رسمی و غیررسمی این کشورها تأکید شده بود.

پیش از این نیز یوسف کالا، معاون پیشین رئیس جمهوری اندونیزیا و رئیس سازمان علمای محمدیه در دیدار با شورای عالی مصالحه ملی گفته بود که با جنگ روان در افغانستان مخالف هستند و تلاش دارند تا در این کشور صلح برقرار شود.

XS
SM
MD
LG