لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

هشت صبح: دور دوم مذاکرات صلح قبل از آغاز با بُن‌بست مواجه شده‌است


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل سه‌شنبه (۹ جدی) بیشتر به بررسی و تحلیل مسائل مرتبط به روند صلح افغانستان پرداخته‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود با اشاره به موانع آغاز دور دوم مذاکرات صلح نوشته که این گفتگوها قبل از آغاز به بن‌بست مواجه شده است.

به نوشته روزنامه، در این مذاکرات آتش‌بس مساله‌ای است که هنوز بر سر آن اختلافاتی وجود دارد.

روزنامه افزوده که شرط اساسی هیئت مذاکره‌کننده دولت در این مذاکرات آتش‌بس است - مساله‌ای که گروه طالبان به آن اولویتی قائل نیست. به نظر نویسنده هشت صبح، گروه طالبان پیش از آتش‌بس به مسایل دیگری اولویت می‌دهند.

سرمقاله نویس هشت‌صبح معتقد است که گروه طالبان از موضوع آتش‌بس به عنوان ابزار فشار علیه حکومت افغانستان استفاده می‌کند.

به نظر روزنامه، این گروه به همین دلیل نمی‌خواهد پیش از رسیدن به توافق بر سر ساختار نظام سیاسی، تن به آتش‌بس بدهد.

  • افغانستان

روزنامه افغانستان در سرمقاله خود با عنوان "دولت افغانستان در روند صلح سه اشتباه بزرگ کرده است"، نوشته که اولین اشتباه دولت این است که در حکومت بخاطر پیشبرد گفتگوهای صلح خواست قطر را پذیرفت.

به باور نویسنده، کشور قطر از سال‌ها پیش "پناهگاه امنی برای تروریستان" است و برای این گروه زمینه‌های مالی را فراهم کرده است-ادعایی که دولت قطر آن را همواره رد کرده است.

سرمقاله‌نویس افغانستان "اشتباه دوم" دولت را در این دیده که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان را به عنوان "میانجی" پذیرفته است. به نظر نویسنده، روند صلح باید با مالکیت افغان‌ها پیش برده می‌شد.

سومین موضوعی که روزنامه افغانستان به عنوان اشتباه دولت افغانستان در روند صلح عنوان کرده، این است که دولت حدود شش هزار زندانی گروه طالبان را آزاد کرد. به نظر روزنامه، این اشتباه پیامدهای "جبران‌ناپذیری" دارد.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله از گروه طالبان انتقاد کرده که با وجود خواست‌های پیهم برای صلح و آتش‌بس، جنگ و حمله‌های تروریستی خود را افزایش داده و خواستار آزادی بیش از هفت هزار زندانی خود هم شده است.

به باور هیواد، درخواست گروه طالبان برای آزادی هفت هزار زندانی این گروه ممکن است که به این زودی‌ها پذیرفته نشود. روزنامه تأکید کرده که نیاز است تا فرصت به میان آمده صلح از دست نرود و طالبان به روند صلح بپیوندد.

به باور هیواد، ملت و جامعه جهانی خواهان برقراری صلح در افغانستان هستند، اما طالبان در بدل صلح خواستار تغییر نظام هستند.

به نظر روزنامه، تلاش طالبان در این راستا "بیهوده" است – چرا که جامعه جهانی خواهان از بین رفتن دستاوردهای دو دهه اخیر افغانستان نیست.

XS
SM
MD
LG