لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

ناتو: تضمینی برای موفقیت روند صلح افغانستان وجود ندارد


ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو
ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو

ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو می‌گوید، روند صلح افغانستان شکننده است و تضمینی برای موفقیت این روند وجود ندارد.

استولتنبرگ این سخن را در مصاحبه با خبرگزاری دی‌پی‌ای آلمان گفته است.

او افزوده است، گفت‌وگو‌ها میان دولت افغانستان و طالبان یگانه راه رسیدن به صلح است و ناتو از تلاش‌ها در این راستا پشتیبانی می‌کند.

سرمنشی ناتو در مصاحبه ای که سه شنبه(۲۹ دسمبر) پخش شد، گفت که هرگونه تصمیم در مورد آیندۀ حضور نیروهای ناتو در افغانستان خالی از خطر نخواهد بود.

ینس استولتنبرگ افزود: "اگر تصمیم ترک افغانستان را بگیرند، خطر آنست که دست آورد‌ها در مبارزه علیه تروریزم جهانی برای جلوگیری از مبدل شدن افغانستان به پناهگاه امن تروریستان، نابود شود."

سرمنشی ناتو افزود: "اگر در افغانستان بمانند، یقیناً خطر آن وجود دارد که گواه افزایش درگیری و خشونت در این کشور خواهند بود."

به گفتۀ او، در این صورت ناتو برای مدت طولانی در جنگ افغانستان دخیل خواهد ماند.

استولتنبرگ در کنفرانس خبری اول دسمبر در بروکسل پایتخت بلجیم هم حرف‌های مشابه گفته و یادآوری کرده بود: "اگر بمانیم ما با خطر تداوم جنگ و حتی دخیل ماندن برای مدت طولانی تر رو به رو می‌شویم. اگر ترک کنیم با خطر مبدل شدن یک بار دیگر افغانستان به پناهگاه امن تروریستان بین‌المللی و از دست رفتن دست آورد‌های مواجه می‌شویم که با قربانی به دست آمده."

کریس میلر، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده در هفدهم ماه نومبر اعلام کرد که شمار نیروهای امریکایی در افغانستان تا پانزدهم ماه جنوری از ۴۵۰۰ تن به ۲۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

کریس میلر، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده
کریس میلر، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده

بر اساس "موافقت‌نامۀ ۲۹ فبروری" میان ایالات متحده و طالبان اگر این گروه به وعده‌هایش پایبند بماند، نیروهای امریکایی تا ماه می ۲۰۲۱ افغانستان را ترک خواهند کرد.

قطع رابطۀ طالبان با تمامی گروه‌های هراس‌افگن از جمله شبکۀ القاعده بخش کلیدی موافقت‌نامه است.

سرمنشی ناتو در پایان نشست وزیران خارجۀ این پیمان در ماه دسمبر گفته بود که کشور‌های عضو ناتو به ادامۀ آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای افغان و حمایت از آن‌ها متعهد اند.

XS
SM
MD
LG