لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۳

ایجاد گلخانه‌ها در بامیان سبب افزایش عواید دهقانان شده است


یکی از گلخانه های در ولایت بامیان
یکی از گلخانه های در ولایت بامیان

"بکن او بچه علف‌ها را، ترکاری را نکن، اینها را بکن بچیم. همین کاهو و پیاز رسیده را به بازار ببریم، بفروشیم."

میرچمن ۵۴ ساله با دو کودکش مشغول کندن گیاهان هرزه از لابلای ترکاری هایی اند که در داخل این گلخانه‌ی بزرگ در دره فولادی مرکز شهر بامیان کاشته.

میرچمن سرپرستی خانواده ۱۳ نفری را به عهده دارد.

او می‌گوید تا دو سال پیش تنها از زمین‌هایش یک فصل محصول می‌برداشت و با عاید اندک که داشت تامین مخارج خانواده برایش بسیار دشوار بود.

اما روی آوردن به کاشت ترکاری و ساخت این گلخانه تجارتی، دورنمای دیگری به زندگی او بخشیده: "در همین زمستان که چقدر سرد است من از عایدم راضی هستم. این قسمت‌ها مانده.آنجا را دوباره کشت کردم. فعلاً این قسمت‌ها را پالک و ملی سرخک و او قسمت‌ها را کاهو، گشنیز و پیاز کشت کردم. همه حتی بچه‌های کوچکم اینجا مصروف هستند. یک پسرم درس را تمام کرده مصروف است اینجا. خیشاوه این گلخانه را خانم‌ها پیش می‌برند. دیگر کارهایش را خودم با بچه ها."

گلخانه‌ای با سقف شیشه‌ای در سرمای زمستان که همه دشت و کوه بامیان سفید پوشیده با محبوس کردن انرژی آفتاب, به گیاهان طراوت و تازگی داده و فضای سبز و دل پذیر را در میان این چهار دیواری ایجاد کرده.

گلخانه در ولایت بامیان
گلخانه در ولایت بامیان

به گفته میرچمن، او از این گلخانه در سال، چهار فصل ترکاری برداشت می‌کند.
در حالیکه به دلیل سردی هوای بامیان تمام محصولات زراعتی فصلی است و دهقانان در فصل زمستان همه بیکار اند.

افزایش میزان ترکاری گلخانه‌ای در بامیان نه تنها منبع درآمد برای برخی خانواده های مثل میرچمن شده، بلکه دسترسی سبزی فروشان شهر بامیان را نیز به سبزیجات آسان کرده.

امیرحسین از یازده سال به این طرف در شهربامیان سبزی فروشی می‌کند. او می‌گوید اخیراً با ساخت گلخانه‌های تجارتی در بامیان کار وی رونق بیشتر پیدا کرده: "پیش از این از کابل می آوردیم، دو سال شده که سبزی‌ها را از خود بامیان می‌گیریم امسال که باز خیلی زیاد شده. سبزی‌های بامیان باز خیلی با کیفیت است، برای ما ارزان هم تمام می‌شود. پیش از این مشکلات بود سبزی‌ها را یخ می‌زد. مشتری هم پرسان می‌کند اگر از بامیان بود زیاد می‌خرد."

در همین حال کارشناسان امور زراعتی در بامیان می‌گویند ترویج این کار در کنار رشد محصولات زراعتی باعث بلند بردن میزان اقتصاد خانواده‌ها می‌شود.

دو پسر در جریان کار در یک گلخانه در ولایت بامیان
دو پسر در جریان کار در یک گلخانه در ولایت بامیان

سید ضیا هاشمی کارشناس امور زراعتی و استاد پوهنتون بامیان است. او می‌گوید بامیان به دلیل داشتن آب و هوای مناسب ظرفیت بالای تولید سبزیجات را دارد: "بامیان هم اقلیم خوب دارد هم آب خوب به همین دلیل کیفیت سبزی بامیان نسبت به خیلی ولایت‌های گرم سیر بالا است. چون بامیان از سطح بحر بالا و رطوبت پاین است امراض و آفات بسیار پاین است، سبزی می‌تواند به کیفیت بسیار بالا تولید شود. بعد از او تقاضا هم در بامیان زیاد است مارکیت سبزی تغییر مثبت را به اقتصاد مردم می‌آورد."

مسئولان زراعت بامیان می‌گویند از دو سال به این طرف نزدیک به هزار گلخانه تجارتی و نیمه تجارتی برای بهبود مصونیت غذایی خانواده ها از سوی وزارت زراعت و سکتورهای خصوصی در بامیان احداث شده است.

از سوی دیگر عبدالوهاب محمدی رئیس زراعت بامیان از احداث گلخانه‌های عصری به منظور تولیدات سبزیجات به شکل معیاری در بامیان و مرکز پروسس آن خبر می‌دهد:
"از صد هزار دالر تا یک میلیون دالر کسی که بخواهد در تولید سبزی سرمایه گذاری کند ما همرای‌شان کمک می‌کنیم. تا تولیدات سبزی را به شکل معیاری و تجارتی ترویج کنیم."

مردم در بامیان امیدوار اند که با افزایش و ترویج گلخانه‌ها در این ولایت به علاوه فراهم شدن کار برای آنان، اقتصاد‌شان هم تقویت شود.

XS
SM
MD
LG