لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۹

اظهارات ضد و نقیض درباره عقب‌نشینی نيروهای افغان از نزدیک به ۲۰۰ پوسته در کندهار


آرشیف، پوسته نیروهای امنیتی افغان
آرشیف، پوسته نیروهای امنیتی افغان

گزارش‌ها می‌رساند که نیروهای امنیتی افغان در چند هفته اخیر حدود دو صد پوسته را به جنگجویان طالبان در چند ولسوالی کندهار رها کرده‌اند.

مقام‌های دولت افغانستان از عقب نشینی نیروهای دولتی از ده‌ها پوسته در چندین ولسوالی ولایت کندهار اظهارات متفاوت دارند.

رحمت‌الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی در اظهارات خود شب گذشتۀ (۱۰ جدی) به رادیو آزادی پذیرفت که نیروهای امنیتی از برخی پوسته‌ها عقب نشینی کرده بودند.

رحمت‌االله اندر، سخنگوی شورای امنیت افغانستان
رحمت‌االله اندر، سخنگوی شورای امنیت افغانستان

اندر گفت: "در این اواخر نیروهای امنیتی شماری از پوسته‌ها را رها کرده بودند البته کسانی که غفلت کرده و بدون کدام دلیل موجه پوسته‌ها را رها کرده بودند مجازات و حبس شدند. اما کسانی که در جنگ از خود شهامت نشان داده بودند آن‌ها از سوی ارگان‌های خود و همچنین ازسوی رئیس جمهور مکافات شدند."

گزارش خبررسانی فرانسه گفت که نیروهای امنیتی افغان حدود دوصد پوسته را در این اواخر به طالبان رها کرده‌اند.

حیات‌الله حیات والی کندهار به این خبرگزاری گفته که نیروهای افغان در ولسوالی‌های ژیری، میوند، ارغنداب و پنجوایی از ۱۹۳ پوسته عقب نشینی کرده‌اند و قوماندانان این نیروها به علت غفلت وظیفوی منفک یا به اداره‌های عدلی قضایی معرفی شده‌اند.

حیات‌الله حیات، والی کندهار
حیات‌الله حیات، والی کندهار

یک پولیس پنجوایی بنام جان محمد به خبرگزاری فرانسه گفته است که اکثر پوسته‌ها ازسوی سربازان حتی بدون اینکه یک فیر هم کنند رها شده‌اند.

ولی فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع شب گذشته به رادیو آزادی گفت که نیروهای اردوی ملی عقب نشینی نکرده‌اند بلکه پیشروی هم دارند.

امان می‌گوید: "نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در ولایت کندهار بخصوص در ولسوالی‌های ژیری، ارغنداب و میوند تلفات سنگینی به دشمن وارد کرده‌اند، افراد خیلی کلیدی و مهم ایشان کشته شده‌اند، صد‌ها تن از جنگجویان‌شان حداقل در چند هفتۀ اخیر در این ولسوالی‌ها ازبین رفته شده‌اند. مواضع مستحکم ایشان ازسوی نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان تخریب گردید. ساحات گسترده از وجود ایشان پاکسازی شد. نیروهای ما درحال پیشرفت در این ولسوالی‌ها اند. و هیچ پوسته‌ای ازسوی نیروهای اردوی ملی رها نشده و سربازان از آن عقب نشینی نکرده‌اند."

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

جنگ و درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و طالبان در کندهار از سه ماه به این‌سو ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG