لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۹

شورای عالی مصالحه: هیئت افغانستان تلاش می‌کند در این دور مذاکرات به نتیجه‌ای دست یابد


آرشیف، مذاکرات میان افغانان در قطر
آرشیف، مذاکرات میان افغانان در قطر

شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید که هیئت مذاکره‌کنندهٔ دولت افغانستان تلاش می‌کند که در این دور گفت‌وگوها با طالبان به نتیجه‌ای دست یابد.

با نزدیک شدن زمان برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای صلح هر دو طرف مذاکره کننده از آمادگی‌های‌شان برای آغاز این دور خبر می‌دهند.

شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید که هیئت مذاکره کنندهٔ آنان آماده است که در زمان تعیین شده با هیئت طالبان در دوحه، پایتخت قطر به میز مذاکره بنشینند.

عزیزالله دین محمد، معاون این شورا به روز پنج‌شنبه (۱۱ جدی) به رادیوی آزادی گفت که به هیئت مذاکره‌کنندهٔ دولت افغانستان گفته شده که در این دور گفت‌وگوها با طالبان به نتیجه‌ای دست یابند.

عزیزالله دین محمد، معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عزیزالله دین محمد، معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

آقای دین محمد می‌گوید: "بر اساس توافقی که میان هیئت مذاکره کننده و رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی صورت گرفته، در آن فیصله شده که تیم مذاکراتی ما در زمان تعیین شده به قطر برود. مشورۀ رهبری شورا این بود که هیئت تلاش کند تا به یک نتیجه برسند."

شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید که برای این دور گفت‌وگوها رهبری شورا سه نشست را برگزار کرده و در این نشست‌ها بیشتر روی موضوعات تخنیکی بحث صورت گرفته است، اما او از ارائه جزئیات این نشست‌ها خودداری می‌کند.

در همین حال ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح به رادیو آزادی گفت که هیئت مذاکره کننده برای این دور گفت‌وگوها مشوره‌های گسترده‌یی را انجام داده است.

بانو انوری می‌گوید: "تیم ما آماده است. مشورۀ گسترده با مردم صورت گرفته و نظریات آنان گرفته شده است. ما در زمان تعیین شده به سوی مذاکرات می‌رویم."

طالبان هم گفته که بر اساس توافقی که میان هر دو طرف شده، گفت‌وگوهای صلح در زمان تعیین شده آغاز می‌شود.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیوی آزادی گفت، بر اساس توافق صورت گرفته، گفت‌وگوهای صلح از سر گرفته خواهند شد.

اما موضوعات مهم این دور گفت‌وگوها که آن را زمانگیر خواهد کرد، از نگاه هر دو طرف متفاوت است.

هیئت مذاکراتی دولت افغانستان کاهش خشونت‌ها را که به یک آتش‌بس دایمی بینجامد، نسبت به هر موضوعی اولویت می‌دهد، اما تأکید می‌کند که از نظام جمهوری اسلامی افغانستان با تمام قوت دفاع می‌کند.

اما طالبان چگونگی نظام آینده را مهم می‌دانند و آتش‌بس از موضوعات بعدی این گروه به شمار می‌رود.

با وجود این همه هر دو طرف مذاکره کننده از تعهد شان برای یافتن یک راه حل سیاسی برای حل این درگیری‌ها خبر می‌دهند.

پاکستان که از طرف‌های مهم صلح افغانستان به شمار می‌رود از ادامۀ تلاش‌هایش برای موفقیت روند جاری صلح خبر می‌دهد.

عمران خان، صدراعظم پاکستان
عمران خان، صدراعظم پاکستان

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در دیدارش با نثاراحمد غوریانی، وزیر صنعت و تجارت افغانستان گفته که جنگ جاری در افغانستان راه حل نظامی ندارد و دو طرف (دولت افغانستان و طالبان) باید بر اساس یک توافق سیاسی به نتیجه‌ای دست یابند.

نخست وزیر پاکستان تاکید کرده که طرف‌های درگیر باید خشونت‌ها به‌گونه‌ای کاهش دهند که به یک آتش بس بینجامد.

XS
SM
MD
LG