لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۸

وعده تلاش پاکستان، برای گسترش روابط بازرگانی افغانستان


آرشیف، مسیر تورخم
آرشیف، مسیر تورخم

وزارت صنعت و تجارت افغانستان می‌گوید، پاکستان اطمینان داده است که برای رشد اقتصاد و گسترش روابط بازرگانی افغانستان تلاش می‌کند.

نثار احمد غوریانی وزیر صنعت و تجارت افغانستان با عمران خان نخست وزیر پاکستان دیدار و توافق کرده که روابط اقتصادی و ترانزیتی بین دو کشور بیشتر تقویت شود.

مسئولان این وزارت می‌گویند که وزیر صنعت و تجارت در دیدار دیروز با عمران خان روی تقویت روابط تجاری و اقتصادی گفتگو کرده است.

فواد احمدی سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که نخست وزیر پاکستان وعده داده است که برای حل مشکلات بازرگانان افغانستان همکاری کند.

او افزود: "تجارت و ترانزیت و روابط اقتصادی دو طرف در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نخست وزیر پاکستان در این دیدار خواستار آغاز فصل جدیدی در روابط تجاری و اقتصادی دو کشور شد و تأکید کرد که کشورش همچنان به روابط تجاری و اقتصادی و حل مشکلات بازرگانان افغان در پاکستان ادامه خواهد داد و در این زمینه همکاری همه جانبه می‌کند."

در همین حال، وزارت صنعت و تجارت افغانستان می‌گوید که پاکستان با افغانستان توافق کرده است که در توافقنامه تجارتی و ترانزیتی افغانستان و پاکستان یا اپتا معیار بین‌المللی و قوانین سازمان جهانی تجارت را رعایت کند.

این وزارت دراعلامیه‌ای گفته که هیئت‌های افغانستان و پاکستان در کابل و اسلام آباد با یکدیگر نشست هایی خواهند داشت تا درباره تعدیل و نهایی سازی توافقنامه اپتا گفتگو کنند.

یک کاروان بازرگانی در ماهیپر
یک کاروان بازرگانی در ماهیپر

وزارت صنعت و تجارت می گوید با اصلاح این توافق نامه مشكلات موجود در توافقنامه اپتا از میان خواهد رفت.

هشتمین نشست هماهنگی سه روزه توافق نامه حمل و نقل و تجارت افغانستان و پاکستان "اپتیکا" روز گذشته در اسلام آباد به پایان رسید.

توافقنامه تجارتی و ترانزیتی افغانستان و پاکستان یا اپتا در سال ۲۰۱۰ برای تجارت بین افغانستان و پاکستان امضا شد.

مقام‌های و بازرگانان افغان می گویند که این توافقنامه مشکلاتی در خود دارد که باید اصلاح شود.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان پیش از این در باره تعهد پاکستان به تجارت و توسعه اقتصادی اظهار شک و تردید کرده بود.

ما سعی کردیم دیدگاه این اتاق را در باره تعهدات جدید در این زمینه داشته باشیم ، اما موفق نشدیم.

پاکستان در حالی در مورد تقویت روابط بازرگانی و اقتصادی با افغانستان گفتگو کرده که بازرگانان افغان پاکستان را به نقض قوانین تجارت بین‌الملل و ایجاد مشکل برای آنها متهم می کنند.

بازرگانان افغان بارها گفته اند که پاکستان پیوسته سعی کرده است به عنوان یک فشار سیاسی در برابر بازرگانان افغان، بر دولت افغانستان تأثیر بگذارد - موضوعی که پاکستان آن را رد کرده است.

پاکستان سالانه حدود ۳ میلیارد دالر داد و ستد تجارتی با افغانستان داشت اما در سال‌های پسین به دلیل دسترسی افغانستان به آسیای میانه و تیره‌گی روابط با پاکستان ، این رقم به حدود ۱ میلیارد دالر کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG