لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

مذاکرات صلح و خروج نیروهای امریکایی، ‌سرفصل‌های مهمِ ۲۰۲۱ برای افغانستان


امروز روزنخست سال ۲۰۲۱ میلادی  است.
امروز روزنخست سال ۲۰۲۱ میلادی  است.

امروز روزنخست سال ۲۰۲۱ میلادی است. مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان وطالبان وخروج نیروهای امریکایی ازموارد مهم برای افغانستان دراین سال دانسته می‌شود.

هرچند با گذشت یک سال خونین هنوزهم جنگ و خشونت در افغانستان پایان نیافته است، اما برخی سیاسیون و مردم چشم انتظار تامین یک صلح دایمی و ختم خشونت‌ها درکشور هستند.

آغاز دور دوم مذاکرات صلح، خروج نیروهای امریکایی و روی کارآمدن اداره جوبایدن، از موارد تاثیرگذار درسال ۲۰۲۱ در مسأله افغانستان خوانده می‌شود.

فاروق مجروح عضو هیئت مذاکره کننده حکومت به پیشرفت گفتگوهای صلح درسال ۲۰۲۱میلادی امید وار است.

آقای مجروح می‌گوید: «با توجه به مذاکرات صلح که میان هردو طرف در جریان است، حمایت جهان از مذاکرات صلح افغانستان، تغییر ریاست جمهوری در امریکا و حمایت جهان ازحکومت افغانستان در نشست ژنیوا امیدواری‌ها را زیاد می‌کند که امسال یک سال بهتر برای افغان‌ها باشد.»

آقای مجروح خروج نیروهای امریکایی را در سال جاری میلادی از افغانستان مسأله نگران کننده دربین مردم می‌داند.

ایالات متحده در ماه نومبر اعلام کرد که شمار نیروهای امریکایی در افغانستان تا اواسط ماه جنوری از ۴۵۰۰ تن به ۲۵۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

نیروهای امریکایی در افغانستان
نیروهای امریکایی در افغانستان

براساس توافق دوحه در ماه فبروری میان امریکا و طالبان، انتظار می‌رود که تمامی نیروهای امریکایی تا نیمه‌های ماه می همین سال میلادی، افغانستان را ترک کنندبه شرط آنکه گفتگوهای صلح به نتیجه برسند و تعهد طالبان به مبارزه با تروریزم به واقعیت تبدیل شود.

دراین حال شیرمحمد کریمی لوی درستیز پیشین وزارت دفاع افغانستان سال ۲۰۲۱ را ازلحاظ امنیتی پرتشنج می‌خواند.

آقای کریمی می‌گوید: «سال ۲۰۲۱ میلادی دیرزمانی سال پرازتشنج خواهد بود با توجه به اوضاع که حاکم است. اما امیدوار استم که مذاکرات صلح به تدریج واجماعداخلی ما به نتیجه مثبت برسد وجنگ ختم شود.»

آقای کریمی نیز خروج نیروهای امریکایی ازافغانستان را درسال ۲۰۲۱ بالای وضعیت امنیتی تاثیرگذارمی داند، اما تاکید می‌کند که باید نیروهای امنیتی از نگاه لوژستیکی تقویت شود.

قرار است دور دوم مذاکرات صلح میان هیئت‌های مذاکره‌کننده حکومت و طالبان تا چهار روز دیگر درپنجم ماه جنوری آغازشود.

مراسم گشایش مذاکرات صلح میان هیئت‌های مذاره کننده در قطر
مراسم گشایش مذاکرات صلح میان هیئت‌های مذاره کننده در قطر

شماری از مردم درافغانستان باورهای مختلف نسبت به تحولات درسال ۲۰۲۱ درافغانستان دارند.

منصور و حزب‌الله دوتن ازباشنده گان کابل: «من امیدواراستم سال ۲۰۲۱ یک سال پرازخوشی وسعادت برای مردم باشد صلح تامین شود وجنگ درکشورما خاتمه یابد ما ازجنگ وخشونت خسته شده ایم طرف های درگیرباید همدیگرپذیرباشند.»

«با توجه به خشونت های که من درافغانستان می‌بینم امیدوار نیستم که سال ۲۰۲۱هم سال خوبی برای مردم ما باشد هرروز کشتار است ومردم مابه قتل می‌رسند به نظرمن تلاش‌ها هم نتیجه نخواهد داد.»

آنان ازبیرون شدن نیروهای خارجی نگرانی داشته و می‌گویند بیرون شدن این نیروها از افغانستان یکبار دیگرسبب جنگ های داخلی درکشور خواهد شد.

این درحالیست که با وجود آغاز مذاکرات صلح دردوحه، افغانستان درسال ۲۰۲۰ شاهد افزایش خشونت‌ها، قتل‌های هدفمند نیروهای امنیتی، خبرنگاران، فعالانجامعه مدنی،کارمندان ادارات حکومتی و کشتار افراد غیرنظامی بوده است.

XS
SM
MD
LG