لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۵

مریضداران: خدمات صحی شفاخانه ابوعلی سینا در بلخ معیاری نیست


آرشیف، شفاخانه حوزوی مزارشریف
آرشیف، شفاخانه حوزوی مزارشریف

برخی مریضداران و مراجعین شفاخانه دولتی ۵۰۰ بستر ابو علی‌سینا در بلخ لب به شکایت گشوده و از نبود امکانات و کم توجهی داکتران به مریضان شان حرف می‌زنند.

احمد قادری که ۴۵ سال دارد، باشنده ولسوالی قیصار فاریاب است.

قادری از حدود یک ماه به اینسو یک عضو خانواده‌اش را جهت تداوی به شفاخانه ابو علی‌سینا در بلخ آورده است.

او می‌گوید در این شفاخانه امکانات تداوی بیماران کم است: "داکتران هم به موقع معاینات را انجام نمی‌دهند. دوا خو هیچ وجود ندارد از الف تا یا همه دوا را از درملتون (دواخانه) میخریم. کل معاینات را در بیرون انجام می‌دهیم، فقط بستر از شفاخانه است و بس."

احمد می‌گوید حداقل سه داکتر در بخش داخله این شفاخانه چند بار مریض او را برای معاینات عادی به کلینیک‌های خصوصی خود خواسته اند.

وی گفت که به دلیل نداشتن پول کافی نتواسته است بسیاری از معاینات بیمارش را تکمیل کند.

خالق مرادی که از ولسوالی شورتپه ولایت بلخ به این شفاخانه آمده، می‌گوید پسر ۱۴ ساله‌اش احمد به دلیل تکلیف عصبی در بخش روانی و عصبی بستری است.

او گفت که تمامی ادویه بیماراش را از دواخانه‌های خصوصی خریده: "در این شفاخانه حتا یک تابلیت هم برای مریض داده نمی‌شود. مردم فقیر که از راه های دور آمده اند توانایی خرید ادویه از بازار را ندارند."

مرادی ادعا می‌کند که برخی داکتران همزمان با فعالیت در شفاخانه دولتی در کلینیک خصوصی هم فعالیت دارند.

وی با آنکه مشخص نکرد، اما گفت چندین داکتر همین شفاخانه مریض او را برای تکمیل معاینات به معاینه‌خانه‌های خصوصی خود خواسته اند.

با این همه، داکتر غوث‌الدین انوری آمر شفاخانه ابو علی سینا در بلخ می‌گوید که رهبری این شفاخانه در تلاش ارائه خدمات صحی بهتر است.

او موجودیت مشکلات در بخش راجع ساختن مریضان به مراکز صحی خصوصی از سوی برخی داکتران این شفاخانه را تایید می‌کند، اما می‌گوید تلاش جریان دارد تا این مشکل به زودی حل شود.

وی همچنین پذیرفت که در شفاخانه حوزوی ابو علی‌سینا ادویه کافی وجود ندارد تا به طور رایگان به تمام مریضان داخل بستر توزیع شود.

آقای انوری گفت از ادویه موجود در این شفاخانه تنها به مریضان بخش عاجل استفاده می‌شود: "ما برخی مشکلات را می‌پذیریم. اما داکتران شب و روز در تلاش ارائه خدمات خوب به مراجعین این شفاخانه هستند. ما تا حد امکان معاینات را در داخل خود شفاخانه انجام می‌دهیم."

در این حال، افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ هم از نبود ادویه کافی برای مریضان و موجودیت ضعف اداری در تنظیم فعالیت‌های منظم صحی داکتران در این شفاخانه انتقاد می‌کند.

حدید به رادیو آزادی گفت: " مشکلات زیادی در شفاخانه ابو علی‌سینا وجود دارد. ضعف مدیریتی هم موجود است. به مریضان نیز به موقع خدمات ارائه نمی‌شود و به ما هم در مورد شکایت زیادی رسیده."

شفاخانه ابو علی‌سینا یگانه مرکز صحی دولتی در بلخ است که مریضان ۵ ولایت شمالی از سمنگان تا فاریاب را پوشش صحی می‌دهد.

این شفاخانه به ارزش بالاتر از ۱۵ میلیون یورو از سوی دولت آلمان ساخته و تجهیز شده که در بخش‌های داخله، سراپا، ولادی و نسایی، امراض سرطانی و همچنین عقلی و عصبی فعالیت دارد.

XS
SM
MD
LG