لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۹

هئیت مذاکره کننده افغانستان پس از دیدار با اشرف غنی فردا به قطر می‌رود


آرشیف، هئیت گفتگو کننده حکومت افغانستان در لویه جرگه مشورتی صلح در کابل
آرشیف، هئیت گفتگو کننده حکومت افغانستان در لویه جرگه مشورتی صلح در کابل

هئیت مذاکره کننده دولت افغانستان می‌گوید، با طرف‌های مختلف در رابطه به روند صلح افغانستان رای‌زنی کرده و این همه مشوره‌ها را در ملاقات امروز یک‌شنبه (۳ جنوری ۲۰۲۱) با رئیس جمهور اشرف غنی در میان می‌گذارد.

قطر به روز سه شنبه پنجم جنوری میزبان دور دوم مذاکرات بین افغان‌ها خواهد بود.

غلام فاروق مجروح یکی از اعضای این هئیت می‌گوید، برقراری آتش‌بس و مشارکت سیاسی با طالبان از بحث‌های مهم دور دوم مذاکرات خواهند بود.

آقای مجروح شام شنبه (۱۳ جدی) به رادیو آزادی گفت که پس از دیدار با رئیس جمهور غنی قرار است این هئیت به روز دوشنبه به قطر برود و یک‌روز پس از آن در دور دوم گفتگوها سهم بگیرد.

غلام فاروق مجروح
غلام فاروق مجروح

آقای مجروح افزود: "ما مجموعی مشوره‌های که با احزاب، نهادها و شخصیت‌های ادبی و حقوقی داشتیم آن‌ها را جمع بندی کرده با رئیس جمهور خواهیم دید و مشوره‌های رئیس جمهور را گرفته به طرف قطر حرکت خواهیم کرد."

معصوم استانکزی که ریاست هئیت مذاکره کننده دولت افغانستان را به عهده دارد و برخی دیگر اعضای این هئیت روز گذشته با کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی نشست مشورتی داشتند.

همچنان دیروز (۱۳ جدی) امیر قطر که میزبان مذاکرات بین افغان‌هاست هم در تماسی با رئیس جمهور اشرف غنی تعهد سپرد که تلاش‌اش را برای آماده کردن طالبان برای برقراری آتش‌بس شدت خواهد بخشید.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ارگ ریاست جمهوری شام دیروز به رادیو ازادی در مورد صحبت‌های شیخ تمیم بن حمد ال ثانی امیر قطر و اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفت: "در این مکالمه تیلفونی دو طرف به این تاکید کردند که هرچه زودتر آتش‌بس برقرار شود، امیر قطر به رئیس جمهور وعده سپرد که حکومت آن کشور با همه توان تلاش خود را برای عملی ساختن تعهدش افزایش خواهد داد."

دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دوا خان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

در کنار قطر، پاکستان و همچنان زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان هم بار‌ها خواستار برقراری آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها در افغانستان شده‌اند.

اما گروه طالبان تا هنوز بگونه واضح نگفته که برقراری آتش‌بس برای این گروه تا چی حد اولویت دارد.

آگاهان و منابع نزدیک به مذاکرات صلح اما می‌گویند که برای طالبان به جای برقراری آتش‌بس در حال حاضر رهایی زندانیان دیگر این گروه و چگونگی نظام آینده در صورت توافق با دولت در اولویت قرار دارد.

XS
SM
MD
LG