لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

آمادگی هیئت حکومت افغانستان و طالبان برای آغاز دور دوم گفت‌وگوهای صلح


آرشیف، گفت‌وگوهای میان افغانان در قطر
آرشیف، گفت‌وگوهای میان افغانان در قطر

تیم مذاکراتی دولت افغانستان برای آغاز دور دوم گفت‌وگوها به دوحه می‌رود.

تیم‌های مذاکراتی دولت افغانستان و طالبان بعد از یک وقفه ۲۰ روزه گفت‌وگوهای‌شان را در دوحه از سر می‌گیرند.

بر اساس پلان قبلی فردا سه‌شنبه پنجم جنوری روز آغاز مجدد گفت‌وگوهاست.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح در یک پیام فرستاده شده به رسانه‌ها گفته است که هیئت مذاکراتی دولت به وقت تعین شده به دوحه می‌رود.

ناجیه انوری
ناجیه انوری

بانو انوری می‌گوید: "هیئت مذاکراتی جمهوری اسلامی افغانستان بعد از مشوره‌های وسیع و اخذ هدایات رهبری دولت و شورای عالی مصالحه ملی، برای آغاز دور دوم مذاکرات به وقت تعیین شده به دوحه می‌رود."

خانم انوری افزود، پروسه صلح افغانستان پیچیده است ولی دولت و هئیت مذاکراتی با درنظر داشت خواست مردم و منافع ملی کشور برای موفقیت این پروسه اراده راسخ دارد.

این دور گفت‌وگوها به نام دور اصلی هم یاد می‌شود زیرا در آن به گفته اعضای هیئت حکومتی روی مسایل مهم مانند آتش‌بس و مشارکت سیاسی صحبت می‌شود.

اعضای تیم مذاکراتی دولت ناوقت دیروز یک‌شنبه (۱۴ جدی) با رئیس جمهور غنی دیده، گزارش مشوره‌های اخذ شده شان را به وی ارایه کردند.

ملاقات هیئت گفت‌وگو کننده صلح با رئیس جمهور غنی
ملاقات هیئت گفت‌وگو کننده صلح با رئیس جمهور غنی

غلام فاروق مجروح یک عضو هئیت مذاکراتی گفت: "هیئت مذاکراتی جمهوری اسلامی افغانستان عصر امروز یک‌شنبه با رئیس جمهور ملاقات تودیعی داشت. در این دیدار گزارش دیدارها و مشورت‌ها با جوانب مختلف به ریاست جمهوری ارایه شد. رئیس جمهور هم هدایات و مشوره‌هایش را با هئیت در مورد گفتگوهایی که در آینده نزدیک آغاز می‌شود، شریک کرد."

ارگ ریاست جمهوری هم در اعلامیه گفته که رئیس جمهور از حمایت کامل دولت به تیم مذاکراتی اطمینان داده و از آن‌ها خواست در روشنایی قانون اساسی و مطابق خواست‌های مردم افغانستان برای موفقیت مذاکرات تلاش کنند.

طالبان می‌گویند برای دور دوم مذاکرات آمادگی کامل دارند و آجندا را به‌صورت مشترک تعیین می‌کنند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر دیشب به رادیو آزادی گفت: "ما آماده هستیم ان‌شاالله کدام مشکل نداریم. این که در میز مذاکره کدام موضوعات مطرح می‌شوند. تعیین موضوعات آجندا در توافق هردو جانب صورت می‌گیرد. دو طرف قبلاً توافق کرده‌اند. چنین شده نمی‌تواند که یک جانب بیاید، چیزی بگوید و همان کار شود. زمانی که در میز مذاکره می‌شود، موضوعات آجندا براساس توافق طرفین تعیین می‌شود و همانجا معلوم خواهد شد که دوجانب چی وقت بحث‌ها را آغاز کنند."

دور دوم گفت‌وگوهای هیئت‌های مذاکراتی حکومت و طالبان در حالی آغاز می‌شود که ناامنی‌ها در نقاط مختلف افغانستان افزایش یافته است.

جامعه جهانی گفته، دولت و طالبان باید برای توقف خونریزی‌ها به طور فوری آتش‌بس را در اولویت مذاکرات قرار دهند.

وون برنت سفیر اتحادیه اروپا برای افغانستان در یک فلم مستند تازه که توسط انتستیوت مطالعات جنگ و صلح افغانستان در مورد ادغام طالبان تهیه شده از آتش‌بس و دیگر اولویت‌ها یاد کرده است.

وون برنت، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان
وون برنت، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان

آقای برنت می‌گوید: "بعد از توافق ژینو شرایطی را بر هردو طرف، هم جانب حکومت و هم طالبان وضع کردیم که اگر می‌خواهند در توافق مشارکت قدرت سهیم شوند، بعضی شرایط خاص باید عملی شود. آتش‌بس فوری، مبارزه با فساد، حفظ کثرت‌گرایی و دموکراسی شرط‌های اند که صلح را امکان پذیر می‌کند."

گفت‌وگوهای مستقیم میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در قطر در ماه سپتمبر آغاز شد و حکومت برای آغاز این گفتگوها پنج و نیم هزار زندانی طالبان را آزاد کرد ولی با آغاز مذاکرات خشونت‌ها در داخل افغانستان شدت گرفت.

XS
SM
MD
LG