لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۶

امریکا جنبش امپراطوری روسیه یا «آر آی ام» را تروریست‌های خاص جهانی عنوان کرد


یکی از اعضای جنبش امپراطوری روسیه در حال آماده‌سازی تفنگ برای یک تریننگ
یکی از اعضای جنبش امپراطوری روسیه در حال آماده‌سازی تفنگ برای یک تریننگ

وزارت خارجه امریکا جنبش امپراطوری روسیه یا «آر آی ام» و اعضای هئیت رهبری این جنبش را تروریست‌های خاص جهانی عنوان کرده است.

وزارت خارجه امریکا در اعلامیه که در ویب‌سایت‌اش منتشر کرده نوشته: "درحالی‌که دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا گفته است ملت ما با یک صدا باید نژاد پرستی، تعصب و برتری‌طلبی سفیدپوستان را محکوم کند، ما با این اقدام خود صلاحیت مقتدرانه وزارت خارجه را به این صدا اضافه می‌کنیم."

براساس اعلامیه وزارت خارجه امریکا، جنبش امپراطوری روسیه یا «آر آی ام» و رهبرانش استانیسلاف ووروبییف، دینیس والیولویچ و نیکولای نیکولایوویچ طبق یک دستورالعمل اجرایی خاص امریکا، کسانی اند که خدمات برای اعمال تروریستی را که می‌تواند برای منافع ملی و پالیسی خارجی امریکا تهدید، باشد ارایه می‌کنند و به همین سبب تروریست عنوان شده‌اند.

عنوان کردن این‌ها به حیث تروریستان خاص جهانی جلو ارایه خدمات و منابع مورد نیاز برای حمله‌ها را خواهد گرفت.

به گفته وزارت خارجه امریکا، از جمله عواقب دیگر این اعلام یکی هم این است که تمام منابع مالی این جنبش و رهبرانش در امریکا غصب شده، بعداً در اختیار ایالات متحده قرار می‌گیرد و هر نوع معامله با این افراد جرم خواهد بود.

به گفته وزارت خارجه امریکا، جنبش امپراطوری روسیه آموزش‌های نوع شبه نظامی را به برتری‌طلبان سفید پوست در اروپا ارایه کرده و فعالانه تلاش دارد این گروه‌ها را در یک صف واحد علیه آن‌هایی که دشمن تلقی می‌شوند، منسجم کند.

دو مرد سویدنی که در کورس‌های آر آی ام آموزش دیده بودند، در سال ۲۰۱۶ سلسله‌ای از حمله‌های بمی را در شهر گوتنبرگ سویدن انجام داده، یک مرکز پناهجویان و یک کافی شاپ را هدف قرار دادند و فعلاً در سویدن زندانی اند.

نیتن سیلز نماینده امریکا در امور ضد تروریزم گفته است، چنین تدابیر علیه گروه جنبش امپراتوری روسیه بی‌سابقه است.

اعضای این گروه روسی خود را ملی‌گرایان ارتودوکس می‌نامند که خواهان احیای امپراتوری روسیه و حمایت از منافع روس‌تبارها در روسیه، اوکراین و بلاروس اند.

XS
SM
MD
LG