لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

ده وزیر دفاع سابق امریکا به پنتاگون: به انتقال صلح‌آمیز قدرت پابند باشید


ده وزیر دفاع سابق امریکا از خطرهای موجود مبنی بر دخالت اردو در روند انتقال قدرت هشدار داده‌اند
ده وزیر دفاع سابق امریکا از خطرهای موجود مبنی بر دخالت اردو در روند انتقال قدرت هشدار داده‌اند

ده وزیر سابق دفاع ایالات متحده از پنتاگون خواسته اند به انتقال صلح‌آمیز قدرت پابند باشد و از خطرهای موجود مبنی بر دخالت اردو در روند انتقال قدرت هشدار داده‌اند.

این وزیران دفاع اسبق به شمول دو تنی که از سوی رئیس جمهور فعلی دونالد ترمپ گماشته شده بودند، این موضوع را در مقاله‌ای گفته اند که دیروز (۳ جنوری ۲۰۲۱) در واشنگتن پُست منتشر شد.

به گفته آن‌ها انتخابات و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از مشخصه‌های دموکراسی امریکاست و از کریستوفر میلر سرپرست فعلی پنتاگون خواستند که از بازی کردن نقش در تلاش‌های جاری ترمپ برای باقی ماندن به حیث رئیس جمهور بپرهیزد.

کریستوفر میلر، وزیر دفاع فعلی امریکا
کریستوفر میلر، وزیر دفاع فعلی امریکا

آن‌ها در این مقاله گفته اند که تلاش‌ها جهت دخیل کردن نیروهای مسلح امریکا برای حل جنجال‌های انتخاباتی ایالات متحده را وارد قلمرو خطرناک، غیرقانونی و ضد ارزش‌های قانون اساسی خواهد کرد.

آنان افزودند، مقام‌های که خواهان چنین اقدامی اند با عواقب جدی حرفوی و جنایی مواجه خواهند شد.

این مقاله به هر ده وزیر دفاع امریکا یعنی اشتون کارتر، لیون پنیتا، ویلیام پیری، دیک چینی، دونالد رامز فیلد، ویلیام کوهن، رابرت گیتس، چک هیگل، جیم متیس و مارک اسپر منصوب می‌شود.

اسپر و متیس دو وزیر دفاع بودند که توسط ترمپ گماشته شده بودند.

آن‌ها گفته اند، انتقال قدرت اغلباً لحظه‌ای است که ملت می‌تواند آسیب‌پذیر شود و مخالفان از آن‌ها سوء استفاده کنند.

مارک اسپر، وزیر دفاع سابق امریکا
مارک اسپر، وزیر دفاع سابق امریکا

به گفته آن‌ها با درنظرداشت همین عوامل مخصوصاً در حالتی که نیروهای امریکایی دخیل ماموریت‌های فعال نظامی در نقاط دیگر جهان اند، این خیلی مهم است که انتقال در وزارت دفاع در همکاری و شفافیت کامل انجام شود.

این ده وزیر دفاع سابق امریکا همچنان ابراز داشته اند که زمان مطرح کردن سوال‌ها در مورد نتایج انتخابات سوم نومبر گذشته و تا چند روز دیگر شمارش رسمی آرای کالج انتخاباتی توسط کانگرس جدید صورت می‌گیرد.

اعضای الکترل کالج یا هیئت انتخاباتی پیروزی بایدن را در چهاردهم ماه دسمبر تأیید کردند.

XS
SM
MD
LG