لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

تعویق سفر هیئت حکومت افغانستان به قطر؛ خرابی هوا عامل پنداشته شده‌است


آرشیف، مذاکرات میان افغانان در قطر
آرشیف، مذاکرات میان افغانان در قطر

سفر هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان به دوحه یک روز‌ به تعویق افتاد.

برخی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان به رادیو آزادی گفته‌اند که سفر اعضای این هئیت به دوحه برای یک روز به تاخیر افتاده و قرار است آن‌ها فردا سه‌شنبه (۵ جنوری، ۲۰۲۱) رهسپار دوحه شوند.

قرار بود این هیئت پس از یک وقفه ۲۱ روزه امروز راهی دوحه شود، اما شریفه زرمتی عضو هیئت مذاکره‌کننده حکومت به رادیو آزادی گفت که به دلیل وضعیت بد هوا سفر هیئت به تاخیر افتاده است.

برخی از اعضای هیئت گفته‌اند که با بهتر شدن وضعیت هوا به سوی دوحه پرواز خواهند کرد.

شریفه زرمتی عضو هیئت مذاکره‌کننده به رادیو آزادی گفت: "به دلیل وضعیت بد آب و هوا ما نتوانستیم سفر کنیم. امروز ما باید سفر می‌کردیم؛ متاسفانه که سفر به تعویق افتاد برای فردا. ان‌شاءالله که فردا به وقت تعیین شده پرواز کنیم و به جلسه برسیم."

خانم زرمتی می‌گوید، موضوع آتش‌بس و بحث روی میکانیزم آن، امنیت، نظام و ارزش‌های حقوق‌بشری از جمله موضوع‌های مورد بحث در این دور مذاکرات صلح است.

فوزیه کوفی، عضو هیئت گفتگو کننده حکومت افغانستان
فوزیه کوفی، عضو هیئت گفتگو کننده حکومت افغانستان

در همین حال فوزیه کوفی دیگر عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت در همایشی به میزبانی "حزب موج تحول افغانستان" که خانم کوفی رهبر آن است، گفت که اصول و ارزش‌های مانند آزادی بیان، قانون اساسی، مردم‌سالاری و حاکمیت قانون باید به عنوان رهنمود هیئت مذاکره‌کننده باشد.

بانو کوفی گفت: "وقتی ما می‌رویم که فردا هیئت مذاکره‌کننده سفر می‌کند. بحث‌های بسیار عمده شروع می‌شود. عمده‌ترین بحث در مورد شکل نظام، حقوق اساسی شهروندان است."

با این همه، فاروق مجروح عضو دیگر هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان به رادیو آزادی گفت، هیئت تلاش می‌کند که این دور گفتگوها پایان مثبتی داشته باشد.

آقای مجروح می‌گوید: "ما تلاش می‌کنیم که با تمام توانایی و با صبر و شکیبایی و حوصله‌مندی ان‌شاءالله این مذاکرات را در دور دوم به نتیجه‌ای که خیر ملت افغانستان در آن نهفته باشد، برسانیم."

غلام فاروق مجروح
غلام فاروق مجروح

شورای عالی مصالحه ملی نیز پس از چاشت امروز با این هیئت دیدار کرده تا رهنمود گفتگوهای دور بعدی را در اختیار آن قرار دهد.

هیئت‌های گفتگوکننده دولت و گروه طالبان پس از حدود ۳ ماه بحث بر سر کارشیوه مذاکرات در ۱۶ دسمبر به وقفه ۲۱ روزه رفتند.

ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر در راس هیئتی رهسپار پاکستان شد و همچنین هیئت مذاکراتی حکومت افغانستان به هدف مشورت بیشتر راهی افغانستان شدند.

این گفتگوها قرار است فردا دوباره از سرگرفته شود و موضوع‌های اساسی در این دور مورد بحث قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG