لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

غنی: در گفتگوهای صلح هیچ‎ معامله‌ای بر سر نیروهای امنیتی صورت نمی‌گیرد


رئیس جمهور اشرف غنی حین سخنرانی در وزارت دفاع افغانستان
رئیس جمهور اشرف غنی حین سخنرانی در وزارت دفاع افغانستان

محمداشرف غتی رئیس جمهوری افغانستان در سخنرانی خطاب به نیروهای دفاعی این کشور گفته که متعهد به صلحی است که زمینه‌ساز‌ تقویت نیروهای اردو به عنوان تنها ابزار دفاع مشروع باشد.

آقای غنی روز دوشنبه (۱۵ جدی) در مقر وزارت دفاع افغانستان تأکید کرد که در گفتگوهای صلح هیچ‌گونه معامله‌ای بر سر نیروهای دفاعی و امنیتی کشور صورت نخواهد گرفت: "ما تعهد به صلح داریم. تعریف ما از صلح، صلح مثبت است. صلح مثبت چیست؟ صلحی که عدالت را بیشتر بسازد، مشارکت را همه‌جانبه بسازد، حقوق مردم را وسیع‌تر بسازد و اردوی افغانستان یگانه وسیله استفاده مشروع از قوه باشد."

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

رئیس جمهوری افغانستان در حالی این سخنان را گفته که قرار بود هیئت مذاکره‌کننده دولت امروز برای آغاز دور دوم گفتگوهای صلح با طالبان به دوحه برود.

اما برخی از اعضای این هیئت به رادیو آزادی گفته‌اند که سفر آنان به دوحه برای یک روز به تاخیر افتاده و قرار است آنان فردا سه‌شنبه (۱۶ جدی) رهسپار دوحه شوند.

شریفه زرمتی عضو هیئت مذاکره‌کننده حکومت به رادیو آزادی گفت به دلیل وضعیت بد هوا سفر هیئت به تاخیر افتاده است: "به دلیل وضعیت بد آب و هوا ما نتوانستیم سفر کنیم. امروز ما باید سفر می‌کردیم؛ متاسفانه که سفر به تعویق افتاد برای فردا. ان‌شاءالله که فردا به وقت تعیین شده پرواز کنیم و به جلسه برسیم."

خانم زرمتی گفته که موضوع آتش‌بس و بحث روی میکانیزم آن، امنیت، نظام و ارزش‌های حقوق بشری از جمله موضوع‌های مورد بحث در این دور مذاکرات صلح است.

فوزیه کوفی
فوزیه کوفی

در همین حال فوزیه کوفی عضو دیگر هیئت مذاکره‌کننده دولت در همایشی به میزبانی "حزب موج تحول افغانستان"، که خانم کوفی رهبر آن است، گفت که اصول و ارزش‌های مانند آزادی بیان، قانون اساسی، مردم سالاری و حاکمیت قانون باید به عنوان رهنمود هیئت مذاکره‌کننده باشد: "وقتی ما می‌رویم که فردا هیئت مذاکره‌کننده سفر می‌کند. بحث‌های بسیار عمده شروع می‌شود. عمده‌ترین بحث در مورد شکل نظام، حقوق اساسی شهروندان است."

شورای عالی مصالحه ملی نیز پس از چاشت امروز با این هیئت دیدار کرده تا رهنمود گفتگوهای دور بعدی را در اختیار آنان قرار دهد.

هیئت‌های گفتگوکننده دولت و گروه طالبان پس از حدود ۳ ماه بحث بر سر کارشیوه مذاکرات در ۱۶ دسمبر به وقفه ۲۱ روزه رفتند.

ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر در راس هیئتی رهسپار پاکستان شد و همچنین هیئت مذاکراتی حکومت افغانستان به هدف مشورت بیشتر راهی افغانستان شدند.

این گفتگوها قرار است فردا دوباره از سرگرفته شود و موضوع‌های اساسی در این دور مورد بحث قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG