لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۱

هیئت گفتگو کنندهٔ حکومت افغانستان به قطر رفت


آرشیف، سفر هیئت گفتگو کننده حکومت افغانستان به قطر
آرشیف، سفر هیئت گفتگو کننده حکومت افغانستان به قطر

هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان برای آغاز مرحله دوم گفتگوهای صلح به قطر رفت و زلمی خلیل‌زاد نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای صلح افغانستان به کابل آمد.

هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان برای آغاز مرحله دوم گفتگوهای صلح با طالبان امروز به دوحه، پایتخت قطر، رفت.

محمدمعصوم ستانکزی رئیس این هیئت گفته که مهم‌ترین خواست مردم قطع خونریزی در افغانستان است و این موضوع در صدر اولویت‌های هیئت مذاکره‌کننده حکومت قرار دارد.

محمد معصوم استانکزی
محمد معصوم استانکزی

آقای استانکزی می‌گوید: "امیدواری ما این است که بالآخره دو طرف به نتیجه‌ای برسد که خواست مردم افغانستان در آن عملی شود. خواست ملی مردم افغانستان این است که خونریزی در این کشور پایان یابد. مردم هر شب، هر روز و هرلحظه از وحشتی که جنگ ایجاد کرده، رنج می‌برند."

قرار است مرحله دوم گفتگوهای صلح میان هیئت‌های مذاکره‌کننده حکومت و گروه طالبان امروز سه‌شنبه (۱۶ جدی) در قطر آغاز شود.

فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی به رادیو آزادی گفته که شام گذشته (۱۵ جدی) کمیته رهبری این شورا، خطوط اساسی، صلاحیت‌ها و اولویت‌های جمهوری اسلامی افغانستان را در رهنمود هیئت مذاکره‌کنندهٔ حکومت مشخص کرده است.

در همین حال سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح گفته که در سه هفته گذشته بیش از ۸۰ نشست با اقشار گوناگون جامعه در مورد گفتگوهای صلح برگزار شده و هیئت مذاکره‌کننده دولت براساس خواست‌های مردم عمل خواهد کرد.

سید سعادت منصور نادری
سید سعادت منصور نادری

آقای نادری می‌گوید: "در طول سه هفته ما بیشتر از ۸۶ نشست با اقشار گوناگون جامعه داشتیم. هدف اساسی این بود که مشوره مردم را داشته باشیم و مطابق آن عمل کینم. حمایت مردم هم از هیئت جمهوری اسلامی افغانستان است و آنچه خواست مردم است ما براساس آن عمل خواهیم کرد."

از سویی هم سفارت امريکا در کابل به رادیو آزادی می‌گوید که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز برای گفتگو با مقام‌های افغان، صبح امروز به کابل آمده است.

وزارت خارجه امریکا دیشب در اعلامیه‌ای نوشت که آقای خلیل‌زاد به افغانستان، قطر، پاکستان و ترکمنستان خواهد رفت.

زلمی خلیل‌زاد در یک رشته توییت در صفحه توییترش نوشته که به این کشورها سفر می‌کند تا پیشرفت‌های محسوسی در این دور مذاکرات صورت گیرد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

او همچنین نوشته که سطح جاری خشونت‌ها از جمله قتل‌های هدفمند در افغانستان قابل قبول نیست.

در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته که در نامه‌ای به تیم‌های مذاکراتی دو طرف تاکید کرده که آتش‌بس دایمی و تامین حقوق قربانیان در اولویت گفتگوهای صلح قرار بگیرد.

XS
SM
MD
LG