لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۳

رای‌گیری امروز در ایالت جورجیا سرنوشت سنای امریکا را تعیین خواهد کرد


آرشیف، جریان رای‌دهی در ایالت جورجیا
آرشیف، جریان رای‌دهی در ایالت جورجیا

ایالت جورجیای امریکا امروز سه‌شنبه (۵ جنوری) شاهد رای‌گیری است که سرنوشت سنای آن کشور را تعیین می‌کند.

رای‌گیری خیلی مهمی امروز در ایالت جورجیای امریکا صورت می‌گیرد که در آن تصمیم گرفته خواهد شد کدام حزب قدرت در سنای امریکا را دارا باشد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور فعلی و جو بایدن رئیس جمهور منتخب دیروز (۴ جنوری) در این ایالت کمپاین کردند و امیدوارند رای دهندگانی که تاحال از طریق پست رای نداده‌اند به مرکزهای رای‌دهی رفته و رای بدهند.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور فعلی امریکا
دونالد ترمپ، رئیس جمهور فعلی امریکا

بایدن دیروز حین کمپاینش گفت، به اکثریت در سنا به این خاطر نیازمند است تا قانون مبارزه علیه کرونا و دیگر قوانین تصویب شوند و افزود جهان مشاهده می‌کند.

ترمپ نیز در آخرین سخنرانی‌اش گفت که جهان نظاره می‌کند و افزود: "دور دوم انتخابات یگانه فرصت شما برای نجات امریکای است که دوست داریم".

ترمپ خطاب به هوادارانش گفت، دموکرات‌ها تلاش دارند قصر سفید را به گفته او بدزدند. او افزود که نباید آن‌ها را اجازه دهید که سنا را نیز بدزدند.

بایدن هم در جریان کمپاین خود در اتلانتا مرکز جورجیا گفت که یک ایالت نقش تعیین کننده دارد، به گفته او نه برای چهار سال بلکه برای نسل بعدی.

این در حالی است که هواداران ترمپ پلان دارند اعتراضاتی را در واشنگتن به راه اندازند.

شاروال واشنگتن برای کنترول این اعتراض‌ها که در رابطه با رای‌گیری فردا در کانگرس برای تایید پیروزی بایدن دایر می‌شود، گارد ملی را در واشنگتن به وظیفه گماشته است.

هوادران ترمپ پلان دارند امروز و فردا (پنجم و ششم جنوری) در حمایت از ادعای بی اساس ترمپ در مورد تقلب وسیع در انتخابات دست به مظاهره زنند.

گارد ملی امریکا در اعلامیه‌ای گفت، بیش از ۳۰۰ نیرویش برای کنترول تجمات مردم و خدمات نجات و خاموش سازی آتش‌افروزی های احتمالی، در محل خواهند بود.

ترمپ به مخالفت‌اش با نتیجه‌ی فیصلۀ الکتورل کالج که ۳۰۶ در برابر ۲۳۲ به نفع بایدن اعلام شد ادامه داده است.

این همه در حالی است که افشای یک تماس تیلفونی ترمپ با مسئول ارشد انتخاباتی ایالت جورجیا که در آن او را تحت فشار قرار می‌دهد تا آرای کافی را برای تغیر نتایج آرای این ایالات فراهم کند، باعث عکس‌العمل‌های جدی جمهوریخواهان شده و دموکرات‌ها خواهان تحقیقات بیشتر در مورد شده‌اند.

چندین جمهوریخواه ترمپ را مورد سرزنش قرار داده و گفته اند که این کار مخالف موازین دموکراسی است.

سناتور پت تومی جمهوریخواه از پنسلوانیا دیروز گفت، در این تحول بیهوده و تاسف‌بار، این تماس تیلفونی سطح جدید از افتادگی را نشان می‌دهد.

نوار صوتی این صحبت یک ساعته‌ی تیلفونی ترمپ با برد رفینسپیرگر مقام ارشد ایالت جورجیا و جنرال قونسل دفتر وی به تاریخ دوم جنوری به رسانه‌ها رخنه کرد و واشنگتن پُست در سوم جنوری متن همین صحبت تیلفونی را در ویب‌سایتش منتشر کرد.

برد رفینسپیرگر
برد رفینسپیرگر

رفینسپیرگر که خود جمهوریخواه است گفته است، بر وی فشار آمد تیلفون را پاسخ دهد چیزیکه به گفته وی به نظرش مناسب نبود.

او گفت، تیلفون را جواب داده و صحبت کردند. رفینسپیرگر افزود، ترمپ بیشترین صحبت را می‌کرد و ما می‌شنیدیم.

ترمپ در این صحبت تیلفونی تاکید دارد که وی آرای جورجیا را با وجود آن برنده شد که چندین شمارش دوباره چیزی متضادی را نشان می‌داد. ترمپ مکرراً ادعا داشت که رفینسپیرگر می‌تواند نتایج تایید شده را تغییر دهد.

ترمپ در این صحبت تیلفونی به رفینسپیرگر می‌گوید، خواهان یافتن ۱۱ هزار و ۷۸۰ رای است یعنی یک رای بیشتر از بایدن در جورجیا.

ترمپ همچنان رفینسپیرگر را غیر مستقیم تهدید می‌کند که اگر چنین کار را کرده نتواند، با خطر بزرگ مواجه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG