لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

صدها باشنده‌ ولایت کندز در برابر گروه طالبان، سلاح برداشته اند


مردمی که در ولایت کندز در برابر گروه طالبان سلاح گرفته اند.
مردمی که در ولایت کندز در برابر گروه طالبان سلاح گرفته اند.

صدها تن از باشنده‌گان ولسوالی امام صاحب ولایت کندز در برابر گروه طالبان، سلاح برداشته اند و از قریه و محل بود‌ و باش‌شان حفاظت و نگهداری می‌کنند.

در ولسوالی امام‌صاحب کندز به‌تازه‌گی یک گروه سه‌صد نفری برضد گروه طالبان فعالیت مسلحانه شان را آغاز کرده‌اند.

ظاهراً این گروه مسلح ادعا دارد، که در منطقه از فعالیت گروه طالبان به ستوه آمده‌اند و به همین دلیل سلاح برداشته اند.

عبدالخالق یک‌تنِ از قوماندانان این گروه مسلح در صحبت با رادیوآزادی از گروه طالبان خواست که به صلح و آتش‌بس تن بدهند.

او گفت: "مدت هفت سال می‌شود که ما از منطقه خود آواره هستیم. تا به کی ما گریخته بگردیم. طالبان رفتن با آمریکا صلح کرد و با افغان‌ها خود صلح نکرده‌اند. ما تا به کی با زن و فرزند خود بگریزیم. مجبور شدیم که امروز تفنگ بگیریم تا در مقابل شان مبارزه کنیم تا این‌ها را نیست و نابود کنیم."

آنان می‌گویند که طالبان بعد از امضاء تفاهم‌نامه صلح با امریکا از جنگ دست نکشیدن و این مسئله باعث شد تا مردم برضد طالبان دست به کار شوند.

مردمی که در ولایت کندز در برابر گروه طالبان سلاح گرفته اند.
مردمی که در ولایت کندز در برابر گروه طالبان سلاح گرفته اند.

این گروه مسلح محلی می‌گویند که به هدف حمایت از دولت افغانستان، در منطقه برضد طالبان فعالیت شان را آغاز کرده‌اند.

سعدگل ناصری یکی دیگر از قوماندانان این گروه گفت: "به این پروسه می‌پیوندیم به‌خاطر اینکه طالبان از حد خود گذشتند. طالبان با امریکایان صلح کرد و با ملت ما جور آمد نکرده‌اند. ما با همین پروسه ایستاد شدیم بخاطر اینکه اینها باید با ملت ما مردم ایستاد شوند و اگر ایستاد نشوند ما در مقابل‌اش هستیم."

محبوب‌الله سعیدی ولسوال امام‌صاحب کندز، از این اقدام بی‌پیشنه این گروه در امر سرکوبی گروه طالبان ستایش کرده گفت که این گروه در کنار نیروهای امنیتی در کار تأمین امنیت فعالیت می‌کنند و ازسوی حکومت تمویل و تجهیز می‌شوند.

او گفت: "به‌خاطر دفاع از قریه‌جات، از مال و جان این مردم برپا خیسته‌اند و خواسته‌اند که یک حرکت مردمی خودش جوش را در مقابل دشمنان مردم آغاز بکنند. ما از این پروسه تقدیر و تمجید می‌کنیم و از این مردم تشکری می‌کنیم و به نماینده‌گی از دولت به اینها اطمئنان می‌دهیم که ما درقسمت تمویل و تجهیز اینها هرنوع سعی و تلاش خود را به خرج خواهم داد."

مردم محل می‌گویند این گروه مسلح که به تازه‌گی برضد طالبان ایجاد شده‌اند از سوی قوماندانان اسبق جهادی اداره می‌شوند که به جریان‌های مختلف سیاسی و تنظیمی وابسته هستند.

آنان ترس و هراس دارند، که با مسلح‌سازی قوماندانان سابق جهادی علاوه از کندز در ولایت‌های هم‌جوار این ولایت سطح خودسری‌های افراد مسلح غیرمسئول افزایش خواهد یافت،که پیش از این نیز مردم از این ناحیه شکایت داشتند.

مردمی که در ولایت کندز در برابر گروه طالبان سلاح گرفته اند.
مردمی که در ولایت کندز در برابر گروه طالبان سلاح گرفته اند.

بشیراحمد یک‌تنِ از باشندگان کندز در این باره به رادیوآزادی گفت: "مردم بازهم نگران هستند، همچو قطعات نتیجه نمی‌دهند. بجای این‌که این مردم را صاحب صلاحیت و صاحب قدرت می‌کنند. از طریق پولیس، از طریق اردو و از طریق امنیت ملی که ظرفیت و توانمندی دارند و دارائی سواد نظامی هستند آنها را جابه‌جا بکنند که آنها از قانون خبر دارند."

کندز در شمال‌شرق کشور یکی از ولایت‌های نا امن افغانستان به‌شمار می‌رود، که در بیشتر ولسوالی این‌ ولایت گروه طالبان فعالیت گسترده دارند. در چند سال اخیر کم از کم دوباره گروه طالبان توانستند که وارد مرکزاین ولایت شوند.

XS
SM
MD
LG