لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

ترمپ: حضور ۱۹ساله نظامی‌ امریکا در افغانستان کافی است


دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا

رئیس جمهور امریکا می‌گوید که حضور ۱۹ ساله نظامی‌ امریکا در افغانستان کافی است.

از آغاز کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا تا به حال دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا برای خروج نیروهای این کشور از افغانستان آستین بر زده است.

با آن که جو بایدن، رقیب اصلی وی در انتخابات۲۰۲۰ برنده‌ انتخابات شد، اما او هنوز هم بر خروج نیروهای امریکا از افغانستان تاکید می‌کند.

رئیس جمهور امریکا که قرار است تا ۱۵ روز دیگر قدرت را به جوی‌ بایدن، رئیس جمهور منتخب امریکا واگذار کند، روز پیش در نشستی در ایالت جورجیا گفت که حضور ۱۹ ساله‌ سربازان امریکا در افغانستان کافی است و باید به کشورشان برگردند.

او افزود: "ما ۱۹ سال در افغانستان حضور داشتیم فکر کنم کافی است. ما سربازان خود را از کشوری بر می‌گردانیم که برخی شما با نام آن کشور نا آشنا استید. ما همه را شکست می‌دهیم تجهیزاتی داریم که کسی دیگر ندارد و سربازان و مردمی که کسی دیگر ندارد. اما سربازان ما در افغانستان بخاطر این نیستند که نقش پولیس را بازی کنند. آنها جنگجو و مبارز هستند بیشترشان را برگرداندیم به خانه."

سربازان ما در افغانستان بخاطر این نیستند که نقش پولیس را بازی کنند.

رئیس جمهور امریکا پیش از این نیز بارها بر خروج نیروهای این کشور از افغانستان تاکید کرده و به همین دلیل سر آشتی با طالبان گرفت.

بر اساس توافقنامه‌ای که در ۲۹ فبروری سال گذشته میان امریکا و طالبان به امضا رسید، تمام نیروهای امریکایی باید تا حدود ۴ ماه دیگر افغانستان را ترک کنند.

حکومت افغانستان از اظهار نظر در این باره خودداری کرد، اما پیش از این ارگ ریاست جمهوری حدود دو ماه پیش در واکنش خروج ۲ هزار سرباز امریکایی از افغانستان گفته بود که نی وهای امنیتی و دفاعی افغانستان توانایی تامین امنیت کشور را دارند..

اما شماری از آگاهان نظامی باور دارند که کارهای اساسی برای بلند بردن ظرفیت و امکانات نیروهای امنیتی افغانستان انجام نشده است.

عتیق‌الله امرخیل، یکی از این آگاهان به رادیوی آزادی می‌گوید که با این وجود اگر همه از نظام کنونی افغانستان حمایت کنند و متحد شوند این نیروها توانایی مقابله با هر تهدیدی را دارند.

عتیق‌الله امرخیل
عتیق‌الله امرخیل

آقای امرخیل افزود: "اگر شرایط ما همین‌گونه باشد که نه بر سر ریاست جمهوری جور می‌آییم، نه بر سر چوکی جور می‌آییم و نه بر سر جمهوریت، بنابراین سرباز ما هم ضعیف است. اگر ما یک دولت قوی پیدا کنیم و اتفاق و اتحاد کنیم و به دور همی ریاست جمهوری که خوب است یا خراب، جمع شویم، هیچ قدرتی نیست که ما را شکست دهد."

پیش از این حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفته بود که در حال حاضر ۹۶ درصد عملیات‌ها از سوی نیروهای امنیتی افغانستان طرح و انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG