لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

همایون شجریان، آهنگی برای قربانیان حمله به پوهنتون کابل خوانده است


آرشیف، عکس پس از حمله بر پوهنتون کابل
آرشیف، عکس پس از حمله بر پوهنتون کابل

همایون شجریان، آوازخوان شناخته‌شده ایرانی و پسر محمدرضا شجریان آهنگی برای قربانیان حمله به پوهنتون کابل خوانده است.

همایون شجریان، آوازخوان شناخته‌شده ایرانی باتولید آهنگی با عنوان «سووشون» حمله مرگبار تهاجمی به پوهنتون کابل را به داستان مشهور مرگ سیاووش، قهرمان اسطوره‌ای شاهنامه فردوسی تشبیه کرده است.

طرح گرافیکی آهنگ همایون شجریان با پس‌زمینه سیاه - نماد سوگواری- و زیرنویس سرخ شعر آهنگ، همدردی‌اش را با خانواده‌های قربانیان این رویداد خونین بیان کرده است.

سندرغاړی همایون شجریان
سندرغاړی همایون شجریان

عبارت «جان پدر کجاستی؟» در این آهنگ شجریان تکرار شده است. این پیام سید اسحاق است که دخترش مرضیه را در پوهنتون کابل از دست داد. وی پس از زدن ده‌ها زنگ به گوشی دخترش، این عبارت در پیامی به او فرستاد.

سید اسحاق می‌گوید: "همین که از حادثه خبر شدم، شروع کردم به زنگ زدن؛ جواب نداد. روز حادثه خودم دخترم را تا پوهنتون رساندم، ولی نمی‌دانستم دخترم شهید می‌شود و دیگر نمی‌توانم ببینمش. از ساعت یازده همان روز تا شام دنبال دخترم مقابل درب پوهنتون سرگردان بودم تا اینکه شام جسدش را از سردخانه یافتم."

در حمله مهاجمان مسلح به پوهنتون کابل در ۱۲ عقرب گذشته، ۲۲ تن کشته و کم و بیش از ۴۰ تن دیگر زخمی شدند. این رویداد یکی از مرگبارترین حملات بر مراکز تحصیلی افغانستان بوده است. گروه داعش مسئولیت این حمله را بر دوش گرفت.

محکمه‌ای در کابل عادل، طراح اصلی حمله بر پوهنتون کابل را به اعدام محکوم کرده است.

اما خواست خانواده‌های قربانیان مانند سید اسحاق، بازداشت همه عاملان این حمله و اعدام علنی آنها علنی است.

او افزود: "خواست ما از حکومت این است که عاملات حمله بر پوهنتون کابل را به صورت علنی اعدام کنند و تمام اعضای خانواده‌های قربانیان هم در اعدام‌شان حضور داشته باشند."

عبارت «جان پدر کجاستی؟» پس از رویداد حمله بر پوهنتون کابل به یکی از هشتگ‌های پرطرفدار در شبکه‌های اجتمای مخصوصاً توییتر تبدیل شد. ایرانی‌ها هم با توییت این هشتگ همدردی خود را با افغان‌ها اعلام کردند.

پس از رویداد مرگبار بر پوهنتون کابل، مجید خراط‌ها آوازخوان مطرح ایرانی دیگر نیز با آهنگ جان پدر کجاستی؟ همبستگی میان مردم ایران و افغانستان را به تصویر کشید.

XS
SM
MD
LG