لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

انتل نیوز: حکومت افغانستان ده جاسوس چینی را اخراج کرد


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • فارن پالیسی

فارن پالیسی در شمارۀ اخیرش مطلبی را در مورد تلاش‌های صلح افغانستان به نشر رسانده تحت عنوان "در حالی که مذاکرات صلح از سرگرفته می‌شود افغانستان با قتل‌های هدفمند دست به گریبان است."

در مطلب با اشاره به قتل‌های هدفمند اخیر شخصیت‌های سیاسی، خبرنگاران و فعالان مدنی می‌نویسد که آخرین مثال این کشتار‌ها قتل بسم‌الله عادل ایماق یک خبرنگار و فعال حقوق بشر بود که از سوی افراد مسلح ناشناس به روز جمعه در ولایت غور کشته شد.

ایماق پنجمین خبرنگار افغان بود که ظرف دو ماه اخیر کشته شده اند.

فارن پالیسی به استناد گزارش نیویارک تایمز نوشته که گفته، حداقل ۱۳۶ فرد ملکی و ۱۶۸ عضو نیروهای امنیتی افغان در سالی که گذشت کشته شده اند.

مقامات افغان طالبان را مسئول این حملات دانسته اند، ولی مسئولیت این حمله‌ها را کسی به دوش نگرفته است.

فارن پالیسی به اظهارات سنی لگیت سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان اشاره کرده که برای اولین بار پس از مدت طولانی طالبان را مسئول چنین حملاتی دانسته و اخیراً در صفحۀ توییترش نوشته که چنین حملات باید به خاطر موفقیت صلح متوقف شود.

  • انتل نیوز

انتل نیوز که اغلب گزارش‌های را در مورد فعالیت‌های استخباراتی کشور‌ها نشر می‌کند، مطلبی را نشر کرده تحت عنوان "افغانستان ده جاسوس چینایی را که ادعا شده با گروه‌های حامی طالبان تماس گرفته بودند اخراج کرد."

در مطلب به استناد برخی از گزارش‌ها آمده که حکومت افغانستان ده افسر استخباراتی چین را بعد از آن اخراج کرد که روشن شد آنها با گروه‌های حامی طالبان تماس دارند.

قبلاً رسانه‌های هندی از بازداشت ده شهروند چین که جاسوس خوانده شده بودند، خبر دادند.

در عین حال اخیراً به قصر سفید معلومات داده شده که پکینگ به تندروان افغان در بدل کشتن نیروهای امریکایی در افغانستان وعده پاداش را داده است.

چندین آژانس خبری هندی ماه گذشته گزارش دادند که ریاست امنیت ملی افغانستان ۱۰ تبعۀ چین را در دهم دسمبر در کابل به اتهام جاسوسی بازداشت کرده اند.

طبق گزارش، این افراد مشمول حداقل یک زن اند و گمان می‌رود که برای وزارت امنیت دولتی چین یا استخبارات آنکشور کار کنند.

بر اساس رسانه‌های هندی، این چینایی‌ها از کابل به حیث مقر استفاده نموده اند تا یک تصویر تقلبی از جنبش اسلامی ترکستان شرقی را ایجاد کنند.

جنبش اسلامی ترکستان شرقی یک گروه مسلح جدایی طلب برای خودمختاری شنجن است برای اویغورها.

گفته می‌شود هدف ایجاد این هستۀ جاسوسی‌ای چین در داخل کابل به دام انداختن حامیان این گروه بود که در داخل افغانستان فعالیت دارند.

در مقاله انتل نیوز ادعا شده است که حداقل دو جاسوس چینایی با شبکه حقانی هم تماس داشته است.

حکومت افغانستان هنوز در مورد این گزارش اظهار نظر نکرده.

XS
SM
MD
LG