لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۰

روزنامه‌های کابل دور دوم گفت‌وگوهای صلح را به بحث گرفته اند


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

آغاز دور دوم گفتگوهای صلح همچنان از موضوع‌های اصلی مورد بحث در سرمقاله‌ها و مطالب تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز کابل چهارشنبه (۱۷ جدی) است.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله خود نوشته که این مذاکرات در حالی آغاز می‌شود که در مناطق دورافتاده جنگ و در شهرها انفجار ماین‌های مقناطیسی باعث نگرانی و ترس مردم شده است.

به نظر روزنامه، هنوز هم دو طرف مذاکرات صلح اختلاف‌های عمیق دارند و حل این اختلاف‌ها دشوار است.

سرمقاله‌نویس برای کاهش اختلاف‌ها به دو عامل اشاره کرده است، عامل اول ناامنی است.

به نظر روزنامه، وضعیت روز به روز بدتر می‌شود. همه، از جمله مذاکره‌کننده‌ها احساس امنیت نمی‌کند. نیاز است امنیت تامین شود تا مذاکرات صلح نتیجه مثبت بدهد.

مسیر از اعمال فشار امریکا بر هر دو طرف مذاکره به عنوان عامل دوم یاد کرده است.

به نظر نویسنده، این عامل تا حال زمینه پیشرفت خوبی را در زمینه مذاکرات صلح به وجود آورده است. به باور روزنامه، در نتیجه همین فشارها بود که هر دو طرف رو در رو با هم نشستند.

مسیر افزوده که با آغاز دور دوم مذاکرات صلح زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به دوحه سفر کرد و از آنجا به کابل آمد.

خلیل‌زاد در کنار سیاسیون با مقام‌های حکومتی هم دیدار کرد. به نظر روزنامه، روشن است که امریکا می‌خواهد این روند به سرعت پیش برود.

  • هیواد

روزنامه هیواد از مذاکره‌کنندگان دولت به عنوان «هیئت جمهوریت» یاد کرده و افزوده که آن‌ها در وقفه سه‌هفته‌ای در کابل با اقشار مختلف مردم درباره صلح رای‌زنی کردند و نتایج این رای‌زنی‌ها را با محمداشرف غنی رئیس جمهور در میان گذاشتند و او هم از حمایت قاطع اطمینان داد.

نویسنده هیواد تاکید کرده که در حال حاضر خواست‌های ملی و بین‌المللی از گروه طالبان این است که آتش‌بس دایمی را بپذیرند.

هیواد افزوده که امریکا همزمان با آغاز دور دوم مذاکرات صلح در دوحه، طالبان را مسئول قتل‌های هدفمند در افغانستان دانسته است.

این روزنامه دولتی با اشاره به قتل‌های هدفمند خبرنگاران و فعالان مدنی در پایتخت و ولایت‌ها نوشته است که با توجه به همه این مسایل، طالبان باید به سرعت با برقراری آتش‌بس توافق کنند تا جلو تلفات غیر نظامیان در افغانستان گرفته شود.

  • هشت صبح

و روزنامه هشت صبح هم توافق بر سر برقراری آتش‌بس در دور دوم مذاکرات به عنوان یک نیاز تأکید کرده است.

روزنامه افزوده است که کاهش خشونت موضوع پیچیده‌ای نیست که هر دو طرف نتوانند بر سر آن توافق کنند.

به باور سرمقاله‌نویس هشت صبح، اگر میان هر دو طرف فضای اعتماد به وجود آید و فشارها بر گروه طالبان بیشتر شود، ممکن است این گروه بر سر کاهش خشونت توافق کند.

XS
SM
MD
LG