لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۴

ثبت و بررسی بیش از ۱،۸۰۰ قضیه فساد اداری توسط لوی سارنوالی افغانستان


لوی سارنوالی افغانستان
لوی سارنوالی افغانستان

لوی سارنواری یا دادستانی کُل افغانستان اعلام کرده که در یک سال گذشته بیش از ۱،۸۰۰ پرونده فساد اداری را ثبت و رسیدگی کرده است.

فساد پدیده‌ای که ریشه‌کن سازی آن کارکرد حکومت افغانستان را در کاهش و ریشه‌کنی آن با پرسش‌هایی همراه کرده است.

اما لوی سارنوالی یا دادستانی کل این کشور می‌گوید که در پیکار با پدیده فساد جدی است و در یک سال پسین ۱،۸۰۳ رویداد فساد اداری را بررسی و به آن رسیدگی کرده است.

از ۱،۸۰۳ مورد فساد اداری ۲۷۸ پرونده آن در مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری ثبت شده است. ۴۰۳ مورد پرونده دیگر در سارنوالی‌های کابل و ۱،۱۲۲ مورد آن در سارنوالی‌های ولایت‌ها ثبت و بررسی شده است.

جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان
جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان

جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی که روز چهارشنبه (۱۷ جدی) کارکرد سال ۱۳۹۹ خورشیدی این اداره را در یک نشست خبری گفت: "از ۲۷۸ موردی که در مرکز عدلی و قضایی زیرکار است، از این میان ۲۱۵ مورد آن مربوط افراد ملکی است، ۶۳ مورد مربوط سکتور امنیتی-دفاعی یعنی منسوبین نیروهای امنیتی و دفاعی دخیل هستند. در ۱۳۲ رویداد این قضایا بررسی‌های سارنوالی پایان یافته و تصمیم‌های قانونی گرفته شده و ۱۴۶ این موارد زیر بررسی‌ها قرار دارد."

لوی سارنوالی می‌گوید که در این پرونده‌های فساد کارمندان از بخش‌های بهداشت، امنیتی و دفاعی، شهرداری، اقتصاد، انکشاف دهات، کار امور اجتماعی، مستوفیت‌های ولایات، ریاست حوادث، شرکت برشنا، اداره احصاییه و معلومات، معارف، کارمندان حقوق وزارت عدلیه، گمرک‌ها، تحصیلات عالی، زراعت و مالداری، شورای ملی و شوراهای ولایتی دخیل اند.

جمشید رسولی می‌گوید که بررسی برخی از موارد و اتهام فساد اداری نیاز به زمان بیشتر دارد، زیرا به گفته او، در برخی از این پرونده‌های فساد موضوع قراردادهای تدارکاتی، اتهام فساد مالی مانند رشوه و اختلاس مطرح است.

XS
SM
MD
LG