لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۳

امرالله صالح: شهر کابل با کمره‌های پیشرفته امنیتی مجهز می‌شود


آرشیف، کمره‌های امنیتی 
آرشیف، کمره‌های امنیتی 

دفتر معاون اول ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده که برای تامین امنیت شهر کابل، کمره‌های پیشرفته امنیتی در این شهر نصب می‌شود.

افزایش رویدادهای امنیتی و جنایی در شهر کابل، حکومت را واداشته که کمره‌های بیشتر امنیتی در این شهر نصب کند.

دفتر امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری گفته، نهادهای امنیتی با نصب کمره‌های پیشرفته سراسر شهر کابل را زیر پوشش دیدبانی قرار خواهد داد.

رضوان مراد رئیس دفتر روابط عامه و استراتژیک دفتر آقای صالح روز چهارشنبه (۱۷ جدی) به رادیو آزادی گفت که هدف از این امر کاهش جرایم جنایی و امنیتی در پایتخت است.

رضوان مراد
رضوان مراد

آقای مراد افزود: "بخاطر مهار کردن جرم و جنایت، جلوگیری از گشت وگذار تروریستان، دزدان و افرادی که نظم و امنیت شهر کابل را خراب می‌کنند، این کمره‌ها نصب می‌شوند. بدون شک این کمره‌ها در این زمینه بسیار مفید خواهند بود."

آقای مراد افزود که هزینه این طرح امنیتی به صد ملیون دالر امریکایی می‌رسد و متحدان بین‌المللی افغانستان آن را می‌پردازند.

اما اینکه تعداد این کمره‌ها به چند می‌رسد، چه زمانی نصب خواهد شد و مشکل انرژی آن چگونه حل می‌شود، رضوان مراد گفت که هنوز پیش از وقت است که در این مورد توضیح داد.

در همین حال، طارق آرین سخنگوی وزارت داخله در پیام ویدیویی که به رسانه‌ها فرستاده، نصب این کمره‌ها را برای تامین امنیت شهر کابل و شناسایی و بازداشت هراس‌افگنان و مجرمان اقدام مهمی دانسته است.

او همچنین به رادیو آزادی گفته که موضوع تامین انرژی این کمره‌ها نیز در نظر گرفته شده، اما در این مورد توضیح بیشتری نداد.

در همین حال غلام‌ولی افغان عضو کمیسیون دفاعی ولسی جرگه گفته که نصب این کمره‌ها در شهر کابل در کشف و جلوگیری رویداد‌های امنیتی جنایی چندان مفید نخواهد بود.

آقای افغان می‌گوید: "دشمن ما معلوم نیست که با چه لباس و چه حالت رفت و آمد می‌کند. فکر نمی‌کنم که این کمره‌ها مفید واقع شود. پولیس این رویدادهای را کشف نمی‌تواند پس کمره‌های امنیتی با این مصارف گزاف چگونه می‌تواند در این زمینه مفید باشد."

برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی برخی از نقاط مزدحم و چهارراهی‌های شهر کابل از سوی امنیت ملی افغانستان زیر پوشش کمره‌های امنیتی قرار گرفت.

آرشیف، انفجار در شهر کابل
آرشیف، انفجار در شهر کابل

اما دفتر معاونیت اول ریاست جمهوری گفته که این کمره‌ها با برخی مشکلات فنی به همراه بود و کارکرد آن در تامین امنیت شهر کابل و جلوگیری از حمله‌های تروریستی و جرم‌های جنایی بسیار مفید واقع نشده است.

افزایش رویدادهای امنیتی و واقعات جنایی در شهر کابل، باشندگان این شهر را سخت نگران کرده است.

با سپردن مسئولیت امنیتی شهر کابل به معاون اول ریاست جمهوری، هنوز مردم شاهد انفجار ماین‌های مقناطیسی، ماین‌های کارگذاری شده، قتل‌های هدفمند و رویداد‌های جنایی هستند.

XS
SM
MD
LG