لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

خانواده‌های فقیر در دایکندی در سخت ‌ترین شرایط زندگی


ولایت دایکندی
ولایت دایکندی

برخی از مردم دایکندی می‌گویند با فرارسیدن زمستان و مسدود شدن راه های مواصلاتی بر اثر برف باری قیمت مواد اولیه در این ولایت افزایش یافته است.

محمد عیسی با دو فرزند و خانمش در مرکز دایکندی زندگی می‌کنند.

او می‌گوید پیش از این مشغول کارهای روز مزد بود و از آن طریق مصارف خانواده اش را تأمین می‌کرد. اما با فرارسیدن زمستان بیکاری، ناداری، افزایش قیمت مواد غذایی و سرمای طاقت فرسا همه یکبارگی دامن‌گیر وی شده.

محمد عیسی نگران ادامه وضعیت است: "ما یک بوری آرد را ۲۳۰۰ الی ۲۵۰۰ هم گرفتیم به قرضه. بخاطریکه من از زمین هم درآمد ندارم پیش از این کار می‌کردم. می آوردم مصارف خانه می‌کردم. فعلاً از طرف دولت هم کار ایجاد نمی‌شود، من خیلی نگرانم که چکار کنم. امروز رفتم روغن قیمت کردم یک بوشکه روغن ۱۶ لیتره ۱۸۰۰ است."

فاطمه باشنده دیگر دایکندی هم از بالا رفتن نرخ مواد اولیه در این ولایت شکایت دارد: "بخاطریکه راه‌های مواصلاتی ما در فصل زمستان بسته است ما به مشکلات زیاد رو به رو هستیم. آرد و روغن قیمتش خیلی بالا رفته. اینجا راه‌ها بسته است یک موتر تا از کابل می آید ۵ الی ۱۰ شبانه روز در راه می‌ماند."

به گفته فاطمه در کنار مواد خوراکی، سبزیجات و میوه‌ها که منبع مهم غذایی اند، خیلی کم در دایکندی یافت می‌شود که بیشتر خانواده‌ها به دلیل گرانی بیش از حد و فقر و تنگدستی توانایی خریدن آن را ندارند.

مسئولان می‌گویند نزدیک به ۹۰ درصد مردم دایکندی زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

از یک سو فقر و تنگدستی و سردی بیش از حد امسال از سوی دیگر افزایش قیمت مواد غذایی، خانواده‌های زیادی را در دایکندی در شرایط طاقت فرسا قرار داده است.

مسئولان محلی دایکندی هم می‌گویند در فصل زمستان بیشتر گذرگاه‌های این ولایت بر اثر برفباری‌ها به روی عابران بسته می‌شود که عامل عمده‌‌ای افزایش قیمت مواد اولیه است.
فاطمه اکبری معاون والی دایکندی می‌گوید با وجود چالش‌های فراوان که سرمای بیش از حد به میان آورده، آنان نرخ مواد اولیه را در این ولایت کنترل می‌کنند: "ما یک کمیته داریم که در سطح شهر همه وقت نظارت دارد از اینکه نرخ بالا نرود و به حد توازن باقی باماند."

چیزیکه به گفته باشندگان دایکندی تا هنوز به عمل پیاده نشده و نرخ مواد غذایی همچنان در حال افزایش است.

دایکندی در مرکز افغانستان از ولایت‌های به شدت سرد و برفگیر است.

این در حالی است که در دو دهه گذشته میلیارد‌ها دالر جامعه جهانی در افغانستان مصرف شده. برای چهار سال پیش رو هم، جامعه جهانی گفته که سیزده میلیارد دالر دیگر کمک می‌کند.

اما در برخی از مناطق مثل دایکندی مردم عادی نگران اند. بسیاری‌ها مثل محمد عیسی می‌گویند در صورتیکه حکومت در زمستان به داد‌شان نرسد چگونه از گرسنگی و سردی هوا خود و فرزندانشان را در امان نگهدارند.

XS
SM
MD
LG