لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۷

ناتو ماه آینده درباره حضور و یا خروج نیروهایش از افغانستان تصمیم می‌گیرد


آرشیف، نیروهای ناتو در افغانستان
آرشیف، نیروهای ناتو در افغانستان

ناتو در ماه آینده، فبروری ۲۰۲۱ یک جلسه دایر کرده، تصمیم می‌گیرد که حضور نظامی خود در افغانستان را ادامه می‌دهد یا ماموریت خود در این کشور را خاتمه می‌بخشد.

ینس استولتنبرگ منشی عمومی پیمان ناتو می‌گوید که هرگونه تصمیم‌گیری دشوار و خطرهای بدنبال خواهد داشت.

او می‌گوید، بقای ناتو در افغانستان پرمصرف خواهد بود و یک ماموریت نظامی مواجه با تهدید را ایجاب می‌کند و ترک کردن افغانستان هم این نگرانی را دارد که این کشور دوباره به پناه گاه تروریستان تبدیل شود.

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو
ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو

آقای استولتنبرگ روز چهارشنبه (۶ جنوری) به گروه پارلمانی جرمنی گفت: "چالش‌ها و ابهام‌های زیادی وجود دارد، ولی بدون شک گفتگوهای صلح یگانه راه رسیدن به حل مسالمت‌آمیز و صلح است، ما از تلاش‌های صلح حمایت می‌کنیم ولی درعین زمان می‌دانیم که با یک معمای دشواری روبرو خواهیم شد، وزیران دفاع ناتو ماه آینده گردهم می‌آیند و فیصله خواهند کرد که به حضور نظامی در افغانستان ادامه دهند یا نه؟"

منشی عمومی ناتو می‌افزاید که فیصله خروج از افغانستان به متعهد ماندن طالبان به مواد توافقنامۀ آن‌ها با امریکا وابستگی دارد.

قطع روابط با شبکۀ القاعده، پناه ندادن به تروریستان بین‌المللی در خاک افغانستان از تعهدهای برجستۀ این توافقنامه است.

ناتو می‌گوید که پیش از خاتمه بخشیدن به ماموریت خود در افغانستان از متعهد ماندن طالبان به این تعهدها باید مطمین شود.

منشی عمومی ناتو شرط‌های دیگر خارج شدن این پیمان از افغانستان را چنین توضیح داد: "از همه مهم‌تر این است که طالبان باید یقینی کنند که روابط با تروریستان بین‌المللی به شمول القاعده را قطع می‌کنند، ما وضعیت جنگ در افغانستان و پیشرفت به سوی صلح را نیز ارزیابی می‌کنیم و در نتیجه تصمیم می‌گیریم."

امریکا نیز در توافقنامۀ قطر متعهد شده است که تا پنج ماه دیگر همه سربازان خود را از افغانستان خارج می‌کند. این تعهد نیز به پیروزی گفتگوهای صلح و کاهش خشونت وابستگی دارد.

دور دوم گفتگو میان طرفین درگیر جنگ، حکومت افغانستان و طالبان دیروز چهارشنبه (۱۷ جدی) در قطر آغاز شد.

وزارت دولت در امور صلح می‌گوید، در گردهمآیی ابتدایی دیروز تصمیم گرفته شد که سراز روز شنبه روی آجندا گفتگو خواهد شد.

آرشیف، گفتگوهای میان افغانان در قطر
آرشیف، گفتگوهای میان افغانان در قطر

موقف‌های طرفین ظاهراً از هم دور و رسیدن به توافق زمانگیر به نظر می‌رسد.

این وضعیت تلاش‌های صلح از یک‌سو و شدت جنگ ازسوی دیگر، ناتو و امریکا را درمورد خاتمه بخشیدن به ماموریت خود در افغانستان متردد کرده است.

ولی دیده شود که در مرحلۀ دوم گفتگو چه اتفاق‌های رخ می‌دهد و ناتو دربارۀ حضور خود در افغانستان ماه آینده چه تصمیم می‌گیرد؟

XS
SM
MD
LG