لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

بریتانیا، فرانسه و جرمنی: غنی‌سازی ۲۰ درصدی یورانیم "تحول منفی" از سوی ایران است


آرشیف، تاسیسات هسته‌یی ایران
آرشیف، تاسیسات هسته‌یی ایران

سه قدرت اروپا غنی‌سازی یورانیم توسط ایران را یک تحول منفی خوانده از ایران خواسته اند که از این کار دست بکشد.

بریتانیا، فرانسه و جرمنی غنی‌سازی ۲۰ فیصدی یورانیم ازسوی ایران را یک "تحول منفی جدی" در نقض توافقنامۀ اتومی سال ۲۰۱۵ خوانده، از تهران خواستند که از این فعالیت دست بکشد.

اعلامیۀ مشترک سه کشور امضا کنندۀ این توافقنامه می‌گوید که غنی‌سازی ۲۰ فیصدی ازسوی ایران که توجیه مدنی قابل اعتبار ندارد و مخاطر قابل ملاحظۀ مربوط به تکثیر اسلحۀ اتومی در آن نهفته است، یک تخطی آشکار تهران از تعهدات است.

ایران روز دوشنبه گذشته اعلان کرد که غنی‌سازی یورانیم تا ۲۰ فیصد را در تاسیسات فردو ازسر گرفته است.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور فعلی امریکا
دونالد ترمپ، رئیس جمهور فعلی امریکا

دونالد ترمپ، رئیس جمهور فعلی امریکا در سال ۲۰۱۸ از توافقنامه هسته‌ای «برجام» خارج شد و تعزیرات شدید بر ایران را ازسر گرفت.

امیدواری‌های وجود دارد که حکومت آینده امریکا به رهبری جو بایدن امکان دارد به توافقنامه اتومی برگردد ولی اعلان روز دوشنبه تهران تلاش‌های اروپا برای بقای این توافقنامه را دشوار می‌کند.

غنی‌سازی یورانیم تا این سطح تازه‌ترین تخطی ایران از توافقنامۀ اتومی پنداشته می‌شود.

اعلامیه مشترک می‌افزاید که این فعالیت اتومی ایران چون یک تحول منفی جدی به توافقنامه اتومی صدمه وارد می‌کند و فرصت مهم تلاش‌های دیپلوماتیک برای برگشت حکومت آینده امریکا به توافقنامه را به مخاطره می‌اندازد.

ایران قبل از اعلان روز دوشنبه یورانیم را تا ۴.۵ فیصد غنی می‌کرد که این از سطح ۳.۶۷ فیصد که در توافقنامه مجاز بود، بلندتر می‌باشد. ولی بازهم از سطح ۹۰ فیصد که برای ساختن اسلحه اتومی استفاده می‌شود، خیلی پایین‌تر بود.

غنی‌سازی ۲۰ فیصدی یورانیم زمان مورد نیاز دست‌یابی به اسلحۀ اتومی را کوتاه‌تر می‌کند ولی ایران همواره گفته است که برنامه اتومی این کشور اهداف مسالمت‌آمیز را دنبال می‌کند.

به اساس توافقنامه اتومی، ایران نباید در تاسیسات فردو فعالیت غنی‌سازی داشته باشد.

تاسیسات هسته‌یی ایران
تاسیسات هسته‌یی ایران

این تاسیسات در منطقه کوهستانی در زیرزمین ساخته شده تا از حمله‌های هوایی محفوظ باشد.

جو بایدن رئیس جمهور منتخب امریکا در اظهارات خود اشاره کرده است که اگر تهران به توافقنامه اتومی عمل کند، واشنگتن امکان دارد دوباره به آن برگردد.

مقا‌های ایران گفته اند، درصورتی که امریکا و کشورهای اروپایی وعده‌های اقتصادی خود در توافقنامه را عمل کنند ایران بدون تاخیر به پابندی به توافقنامه بر می‌گردد.

XS
SM
MD
LG