لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۹

وزارت صحت افغانستان از سیر نزولی موج دوم کرونا خبر می‌دهد


آرشیف، بیمارستان ویروس کرونا
آرشیف، بیمارستان ویروس کرونا

وزارت صحت عامه افغانستان از سیر نزولی ویروس کرونا در افغانستان خبر می‌دهد.

وحید مجروح معین وزارت صحت روز پنج‌شنبه (۱۸ جدی) در نشست خبری در کابل گفت که موج دوم این ویروس در چند هفته اخیر سیر نزولی داشته است.

آقای مجروح می‌گوید، بیشترین موردهای مثبت این ویروس در هفته ۴۹ به ثبت رسیده اما اکنون که هفته پنجاه و سوم آن است، شمار موردهای مثبت آن کاهش یافته است.

وحید مجروح، معین وزارت صحت
وحید مجروح، معین وزارت صحت

مجروح افزود: "خوشبختانه به اساس ارزیابی که از آمار صورت گرفته ما بعد از هفته ۴۹ تا امروز که هفته پنجاه و سوم است به صورت مداوم و منظم شاهد نزول تعداد واقعات مثبت استیم. هم تعداد واقعات مثبت کم شده، هم میزان ثبت واقعات روزانه کاهش یافته و هم تعداد مریض‌ها در تخت شفاخانه‌ها کاهش یافته."

به گفته آقای مجروح در هفته کنونی شمار واقعات مثبت به ۶.۵ رسیده در حالی که این شمار در موج اول به ۲۹ درصد می‌رسید.

او بلند رفتن ظرفیت بیمارستان‌ها، افزایش مهارت پزشکان در مهار کردن این ویروس، اعتماد مردم به بخش صحت و از میان رفتن وحشت موج اول را از عامل‌های کاهش این ویروس در هفته های پسین می‌داند.

با این همه اما او هشدار می‌دهد که اگر مردم توصیه‌های صحی را جدی نگیرند و بی اعتنایی کنند، افغانستان با موج سوم ویروس کرونا روبرو خواهد شد.

اما پرسش این جاست که آیا ظرفیت آزمایش ویروس کرونا کاهش یافته و یا آمار مثبت ویروس کرونا در کشور؟

حکیم صالح رئیس پیشین بیمارستان افغان-جاپان در پاسخ به رادیو آزادی می‌گوید: "خوشبختانه در موج دوم ویروس کرونا واقعات مثبت سیر نزولی دارد و این چنین نیست که ظرفیت آزمایش در کشور کم است بلکه برعکس نظر به موج اول ویروس کرونا در موج دوم آن در پهلوی شفاخانه‌ها و مراکز تشخیصیه دولتی، مراکز تشخیصیه خصوصی هم خدمات ارائه می‌کند که در نتیجه خدمات‌شان ظرفیت آزمایش کرونا بلند رفته است."

آرشیف، بیماران کووید-۱۹ در کابل
آرشیف، بیماران کووید-۱۹ در کابل

وزارت صحت در حالی از سیر نزولی ویروس کرونا خبر می‌دهد که نوع دوم این ویروس در همسایگی افغانستان رسیده است، این وزارت می‌گوید شهروندان باید رفت و آمد خود را به این کشورها کاهش دهند تا جلو گسترش آن گرفته شود.

آمار وزارت صحت نشان می‌دهد که در شبانه روز گذشته هفت بیمار کووید-۱۹ جان باخته و ۱۲۰ تن دیگر تازه به این ویروس آغشته شده‌است.

شمار کل موردهای مثبت ویروس کرونا تا روز پنجشنبه (۱۸ جدی) به ۵۳ هزار و ۳۲۷ تن رسیده است.

آمار امروز وزارت صحت نشان می‌دهد که درصدی واقعات مثبت ویروس کرونا در افغانستان اکنون به ۴.۳۴ درصد رسیده است.

XS
SM
MD
LG