لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۰

کرسچن ساینس مانیتور: ناتو از ۲۰سال جنگ در افغانستان چه آموخته؟ 


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • کرسچن ساینس مانیتور

روزنامۀ کرسچن ساینس مانیتور در شمارۀ اخیرش نوشته که ناتو از بیست سال جنگ در افغانستان چه آموخته؟

در مطلب روزنامه آمده، یکی از کارهای مهم جوبایدن رئیس جمهور منتخب امریکا در روز‌های نخست کاریش جست‌وجوی راهی برای پیشرفت در افغانستان خواهد بود که به‌طور گسترده نقشه راۀ ماموریت ناتو در این کشور را تعیین خواهد کرد.

در ادامه می‌خوانیم که دیگر گروه طالبان و شبکۀ القاعده در صدر فهرست تهدیدات امنیت ملی امریکا نیستند و ناتو هم به این باور است که چالش‌های بزرگ‌تر روی دست دارد از همین رو در گزارش جدید استراتیژی‌اش برای ۲۰۳۰ از افغانستان فقط شش جای در این گزارش چهل صفحه‌ای نام برده شده.

ناتو در ماه آینده میلادی با برگزاری جلسه‌ای تصمیم خواهد گرفت که حضور نظامی خود در افغانستان را ادامه می‌دهد یا مأموریت خود در این کشور را خاتمه می‌بخشد.

ینس استولنتبرگ سرمنشی ناتو گفته هرگونه تصمیم‌گیری، دشوار و خطرهای به‌دنبال خواهد داشت.

او روزچهارشنبه گفت که چالش‌ها و ابهام‌های زیادی وجود دارد اما بدون شک گفتگوهای صلح یگانه راه رسیدن به حل مسالمت آمیز و صلح در افغانستان است.

به باور کرسچن ساینس مانیتور، جنگ در افغانستان مأموریتی است که زمانی تصور می‌شد که موفقیت و شکست ناتو به آن بستگی دارد و در روز‌های آغازین این جنگ سهم‌گیری ناتو به مثابۀ نمایانگر تجدید حیات اعضای این پیمان پس از جنگ سرد خوانده می‌شد.

روزنامه در ادامه می‌نویسد حالا که ناتو برای دهۀ آینده آمادگی می‌گیرد با تجربۀ خود در افغانستان و اندوخته‌هایی که در آنجا گرفته با چالش‌هایش مقابله خواهد کرد.

  • خبرنگاران بدون سرحد

خبرنگاران بدون سرحد با نشر گزارشی در صفحه انترنتی خود به حملات هدف‌مند بر خبرنگاران پرداخته و از حکومت افغانستان خواسته که بگونه‌ای جدی جلو این حملات را بگیرد.

این سازمان نوشته پس از قتل یک خبرنگار دیگر در آغاز سال ۲۰۲۱ در یکی از مرگبارترین کشورهای جهان برای رسانه‌ها، مقام‌ها افغانستان باید تلاش همه جانبه شانرا برای محافظت از کارمندان رسانه‌ها به خرج دهند.

بسم‌الله عادل ایماق خبرنگار و مدیر مسئول رادیو صدای غور جمعه گذشته در تیراندازی مردان مسلح ناشناس در غرب شهر فیروزکوه کشته شد.

مسئولیت این رویداد را تا هنوز کسی یا گروهی به عهده نگرفته است.

در ادامه می‌خوانیم که ایماق نخستین خبرنگاری بود که در ۲۰۲۱ در افغانستان کشته شد اما پنجمین خبرنگار در کمتر از دو ماه بود که در این کشور جان داد.

در جمع خبرنگاران کشته شده در افغانستان الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند هم است که در ۱۲ نومبر بر اثر انفجار ماین مقناطیسی در موترش کشته شد.

خبرنگاران بدون سرحد به نقل از اداره امنیت ملی افغانستان نوشته که هشت فرد وابسته به گروه طالبان را در پیوند به قتل چهارخبرنگار بازداشت کرده اند.

اما طالبان دست داشتن در حملات بر خبرنگاران را رد کرده اند.

ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان گروه طالبان روز چهارشنبه با نشر اعلامیۀ دست داشتن این گروه در حملات هدفمند را رد کرد.

پیش از این سانی لگیت سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان از طالبان خواسته بود که از حملات هدفمند خودداری کنند.

حکومت افغانستان هم طالبان را به دست داشتن در قتل‌های هدفمند متهم کرده و گفته که این گروه قطعه خاصی بنام عبیده کاروان ساخته اند که در قتل‌های هدفمند دست دارد.

خبرنگاران بدون سرحد می‌گوید، اخیراً حملات و خشنونت علیه خبرنگاران در افغانستان در حالی افزایش یافته که گمان می‌رفت با آغاز مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان این حملات کاهش بیابند.

به نوشته این سازمان، در دو سال گذشته نزدیک به صد فعال سیاسی و مدنی از جمله پنج کارمند رسانه‌ها هدف حملات در افغانستان قرار گرفته اند.

XS
SM
MD
LG