لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

دونالد ترمپ با تهدید استیضاح و برکناری از قدرت رو به‌روست


دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

رئیس جمهور دونالد ترمپ با لحن آشتی جویانه دیروز پنجشنبه در ویدیویی خشونت مرگبار که روز قبل آن در ساختمان کانگرس به وقوع پیوست، نکوهش کرده است.

او برای دومین بار در دوره ریاست جمهوری اش ممکن است به تهدید استیضاح و برکناری فوری از قدرت رو به‌رو شود.

ترمپ در این ویدیو همچنان به انتقال آرام قدرت به اداره جوبایدن رئیس جمهور منتخب امریکا متعهد شده است.

پیش از این رئیس جمهور دونالد ترمپ در بیش از دو ماه پیروزی جو بایدن را نه پذیرفته و گفته که شکستش در انتخابات سوم ماه نومبر سال ۲۰۲۰ میلادی را هرگز نمی‌پذیرد.

اما رئیس جمهور ترمپ با تأیید آرای الکترال کالج در کانگرس اکنون می‌گوید که اداره جدید مراسم تحلیف را در ۲۰ ماه جنوری بجا خواهد آورد و او اکنون بر اطمینان از انتقال آرام ، مناسب و بدون وقفه قدرت تمرکز می‌کند.

ورود هواداران دونالد ترمپ به داخل کانگرس امریکا
ورود هواداران دونالد ترمپ به داخل کانگرس امریکا

دونالد ترمپ در سخنان خود خشونت در کانگرس را حمله زشت خواند که به دموکراسی امریکا صدمه رسانده است. ترمپ افزود که این عمل او را هم خشمگین کرده است.

خشونت در کانگرس به قتل پنج نفر به شمول یک افسر پولیس انجامید که در نتیجه جراحت ناشی از این خشونت‌ها نا وقت دیروز در شفاخانه درگذشت.

هر چند تعدادی از قانوگذاران به شمول قانونگذاران حزب جمهورخواه ترمپ را در این خشونت‌ها مقصر می‌دانند، اما او خود نقش در این خشونت‌ها را نه پذیرفته است.

دو نالد ترمپ این پیام را یک روز بعد از اینکه اعضای حزب دموکرات در کانگرس برکنار فوری او را از قدرت خواستار شدند، منتشر کرده است.

نانسی پلوسی
نانسی پلوسی

نانسی پلوسی رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان و چاک شومر رهبر اقلیت در سنای امریکا خواستار برکناری فوری ترمپ از مقامش شده است.

خانم پلوسی در یک کنفرانس خبری گفته که اگر معاون رئیس جمهور و کابینه در این مورد اقدام نکنند، کانگرس برای استیضاح ترمپ آماده خواهد بود.

دونالد ترمپ پیش از این در ۱۶ جنوری ۲۰۲۰ از سوی کانگرس استیضاح شده بود.

اما مجلس سنای امریکا استیضاحش را نپذیرفت.

XS
SM
MD
LG