لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۱

برخی باشنده‌های کابل: هجوم حامیان ترمپ بر کانگرس غیرقابل پیش‌بینی بود


حامیان دونالد ترمپ در داخل کانگرس امریکا
حامیان دونالد ترمپ در داخل کانگرس امریکا

اقدام حامیان دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا که تا کمتر از دو هفته دیگر قدرت را به جو بایدن رئیس جمهور منتخب واگذار خواهد کرد، برای شماری از باشنده‌های کابل غیر قابل پیشبینی بود.

برخی از آنها خواهان پذیرش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری از سوی حامیان دونالد ترمپ شده اند.

فیصل ملک جوانی که در کابل زندگی می‌کند، به این باور است که نپذیرفتن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا، جنجال‌های چندین انتخابات افغانستان را در خاطر مردم زنده ساخت: "مردم امریکا در سطحی که دانش و تحصیل دارند و مردمی استند که به جامعه دموکراتیک باورمند استند، این گونه برخورد و واکنش‌شان واقعاً غیر قابل انتظار بود. جنجال‌های را که ما در چند سال اخیر در افغانستان داشتیم، امروز همان مشکلات و عدم تفاهم و نداشتن نتیجه شفاف انتخابات را در امریکا می‌بینیم."

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

دونالد ترمپ پس از انتخابات سوم نومبر در امریکا که بیش از دو ماه از آن گذشت، گفت نتیجه را نمی‌پذیرد زیرا استدلال کرد که در انتخابات تقلب صورت گرفته.

اما ترمپ در پیامی که روز پنجشنبه (۷ جنوری) نشر کرد، گفت که نتیجه انتخابات را اکنون می‌پذیرد زیرا مجلس نمایندگان و سنای امریکا آنرا تأیید کرده اند.

نذیر هاشمی باشنده دیگر کابل از حامیان ترمپ می‌خواهد که حالا آنها هم نتیجه را بپذیرند: "آرزوی ما از طرفداران دونالد ترمپ و مردم بزرگ امریکا همین است که نتیجه انتخابات را همراه با طرفدارانش بپذیرد. کسی که انتخابات را برده، در قدرت بیاید و حکومت کند."

صد‌ها تن از حامیان ترمپ، چهارشنبه با شکستن کلکین‌ها، موانع و هجوم بر نیرو‌های پولیس، خود را به ساختمان کپیتال امریکا که هر دو مجلس کانگرس در آن موقعیت دارد، رساندند.

چهار تن در"حمله بر دموکراسی امریکا" جان دادند
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:00 0:00

در تاریخ بیش از ۲۰۰ ساله دموکراسی امریکا، از رویداد ششم جنوری به عنوان یک روز تاریک نام برده شده.

۵ تن به شمول یک پولیس در این تهاجم جان دادند و بیش از ۵۰ تن از سوی پولیس بازداشت شدند.

به دنبال این رویداد دونالد ترمپ بار دیگر با استیضاح از سوی کانگرس امریکا روبرو شده است. او بار گذشته در سال ۲۰۲۰ استیضاح شده بود اما برائت گرفت.

XS
SM
MD
LG