لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

راه مدنیت: آیا طالبان با حکومت افغانستان آتش‌بس می‌کنند؟


آغاز دور دوم مذاکرات صلح همچنان از موضوع‌های اصلی مورد بحث در سرمقاله‌ها و مطالب تحلیلی روزنامه های چاپ امروز کابل است.

  • راه مدنیت

روزنامه راه مدنیت با اشاره به دور دوم مذاکرات صلح نوشته است که طالبان در این مذاکرات صلاحیت تصمیم‌گیری را ندارند.

در سرمقاله نوشته شده است هیئت دولت پس از مشوره با اقشار مختلف جامعه به قطر سفر کرده اند که کاهش خشونت‌ها، آتش‌بس و یک صلح پایدار در اولویت‌های کاری شان قرار دارد.

روزنامه پرسیده است آیا طالبان با حکومت افغانستان آتش‌بس می‌کنند؟

نویسنده راه مدنیت نوشته است هر چند برای کوتاه مدت هم صلح تصور شده نمی‌تواند اما به گفته نویسنده صلح زمانی در افغانستان تامین می‌شود که پاکستان از جنگ افغانستان خسته شود و در صلح منافع خود را ببیند.

نویسنده به پروژه‌های تاپیٍ، توتاپ و کاسا یک هزار اشاره کرده و نوشته است که این برای یک افغانستان با ثبات، به پاکستان و در مجموع برای تمام کشورهای آسیای جنوبی مهم است و این کشور ها باید برای صلح افغانستان تلاش کنند.

نویسنده تاکید می‌کند امنیت افغانستان برای رشد اقتصادی کشور های منطقه کمک می‌کند که به گفته نویسنده برای خاتمه دادن به جنگ افغانستان نیاز به همکاری همه این کشور ها است.

  • هیواد

روزنامه هیواد روی مدیریت بهتر در تلاش‌های صلح تاکید کرده است.

نویسنده روزنامه نوشته است شفاخانه های پاکستان از زخمیان طالبان پر است که در جنگ و حملات افغانستان زخمی شده اند.

روزنامه هیواد همچنین با اشاره به سفر اخیر رهبران طالبان به پاکستان نوشته است که این رهبران از مراکز آموزشی جنگجویان خود در آنجا دیدن کردند آن مراکز آموزشی که نظامیان پاکستانی ساخته اند.

نویسنده پیشنهاد می‌کند اگر تلاش‌های صلح بزودی نتیجه ندهند افغانستان در بهار آینده با حملات سختی از سوی “پاکستان” مواجه خواهد شد.

نویسنده هیواد همچنین خواهان فشارهای بین‌المللی به پاکستان و طالبان شده و نوشته است باید پناهگاه‌های تروریستان و منابع تمویل کننده‌های آنان در پاکستان از بین برده شوند. زیرا به گفته نویسنده این تروریستان نه تنها یک مانع سد راه روند صلح هستند بلکه در برابر منطقه و جهان هم یک خطر بزرگ هستند.

  • افغانستان

روزنامه افغانستان هم با اشاره به نقش پاکستان در روند صلح پرسیده است این کشور در جستجوی چه است؟

نویسنده نوشته است تلاش‌های پاکستان اینست که خط فرضی دیورند به رسمیت شناخته شود.

نویسنده افزوده است مسئله‌ای دیگر را که پاکستان می‌خواهد اینست افغانستان در روابطش با هندوستان دوباره غور کند و به نگرانی‌های پاکستان جواب مثبت بدهد.

مسئله سوم که روزنامه افغانستان به آن اشاره کرده مسئله کشمیر است.

نویسنده نوشته است هر چند افغانستان سرحد نزدیک با کشمیر منطقه جنجالی میان هند و پاکستان ندارد اما به گفته نویسنده باز هم پاکستان تلاش می‌کند تا برای مقابله با هند گروه‌های تندرو اسلامی را پرورش دهد و از آن‌ها بر ضد هند استفاده کند.

نویسنده با اشاره به این دلایل نوشته است صلح افغانستان تنها جنبه داخلی ندارد و نیاز است تا اول بالای پاکستان فشارها آورده شود.

XS
SM
MD
LG