لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

وزارت داخله: ۳ تن در پیوند به قتل یوسف رشید بازداشت شده اند


آرشیف، پولیس کابل
آرشیف، پولیس کابل

وزارت داخله افغانستان از بازداشت سه تن در پیوند به قتل یوسف رشید، رییس پیشین اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) خبر می‌دهد.

یوسف رشید رییس اجرایی پیشین بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) به تاریخ سوم ماه روان شمسی هنگامی‌که به‌سوی دفتر کارش می‌رفت، در تیراندازی افراد مسلح ناشناس همراه با راننده‌اش کشته شد.

حالا وزارت داخله افغانستان، از بازداشت ۳ تن در پیوند با این رویداد خبر می‌دهد.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان جزییاتی در مورد هویت این افراد ارائه نمی‌کند، اما تأکید می‌کند که عاملان این رویداد زیر تحقیق قرار دارند.

طارق آرین
طارق آرین

فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی امنیۀ کابل هنگام اعلام خبر دستگیری این افراد گفت: "سه تن در پیوند به ترور یوسف رشید رئیس اسبق فیفا دستگیر گردیده، قضیه تحت تحقیق و انکشاف بیشتر نیروهای امنیتی قرار دارد."

اما آقای فرامرز، اسامی این افراد را افشا نکرده، نگفت که آنها متعلق به کدام گروه افراطی هستند.

از سویی هم، معاون اول ریاست‌جمهوری در فیسبوک‌اش نوشت که افراد بازداشت‌شده به‌صورت مستقیم در ترور یوسف رشید دست داشته‌اند.

یوسف رشید از چهره‌های مطرح در بخش فعالیت‌های مدنی در افغانستان شمرده می‌شود. او ۴۵ سال سن داشت و از دو همسرش پنج فرزند به جان مانده است.

یوسف رشید
یوسف رشید

عبدالباقی رشید برادر آقای رشید، از حکومت می‌خواهد که عاملان ترور او را سخت کیفر دهد و محاکمهٔ علنی کند.

او می‌افزاید:‌«مرگ یوسف رشید یک ضایعه بزرگ برای ما و جامعه افغانسان است. در مدت خدمتش همیشه برای آسایش مردم کار می‌کرد. متاسفانه حکومت نتوانست امنت اش را تامین کند.»

نعیم اصغری، رییس کنونی نهاد فیفا می‌خواهد که برای تامین امنیت بیشتر فعالان جامعه باید عاملان این گونه رویدادها سخت کیفر شوند.

آقای اضغری می‌افزاید: «بیشتر تاکید ما این بوده که در قسمت پیگیری این قضیه جدی اقدام شوم چون پیگیرین این ارتباط می‌گیرد به تهدیدهای که در آینده متوجه ما و دیگر نهادهای حقوق بشری است.»

طی دو ماه اخیر ترورهای هدفمند بر فعالان مدنی و رسانه‌ای در افغانستان به بالاترین سطح رسیده است و در این مدت چندین خبرنگار و فعالان مدنی هدف این ترورها قرار گرفته‌اند.

پیشتر وزارت داخله گروه طالبان را عامل ترورهای هدفمند دانسته بود، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در توییتر این ادعا را بی‌اساس خواند. او ترورهای هدفمند را مخالفان روند صلح افغانستان دانسته است.

XS
SM
MD
LG