لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

انتقاد مدافعان حقوق بشر از ممنوعیت رهبر مذهبی ایران بر واردات واکسین کرونا


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران

گروه‌های مدافع حقوق بشر، ایران را بخاطر ممنوع قرار دادن واردات واکسین ویروس کرونا از امریکا و بریتانیا شدیداً مورد انتقاد قرار داده‌اند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ارشد مذهبی ایران با ممنوع قرار دادن واردات واکسین ویروس کرونا از امریکا و بریتانیا با زندگی میلیون‌ها شهروند ایرانی بازی می‌کند.

خامنه‌ای در هشتم جنوری گفت که به مقام‌های این کشور دستور داده تا ورود واکسین ویروس کرونا از امریکا و بریتانیا را به ایران ممنوع قرار دهند.

واکسین ضد ویروس کرونا را شرکت‌های امریکایی فایزر و موردنا و شرکت بریتانیایی استرازینکا ساخته است اما برخی کشورهای دیگر مانند چین و روسیه هم از ساختن واکسین این همه‌گیری خبر داده‌اند.

آرشیف، واکسین ویروس کرونا در ایران
آرشیف، واکسین ویروس کرونا در ایران

خامنه‌ای در سخنرانی خود در تلویزیون دولتی ایران و همچنان در حساب تویترش، واکسین‌های ضد ویروس کرونا ساخته شده امریکا و بریتانیا را غیرقابل اعتماد خواند.

او گفت که بعید نیست که این کشورها قصد دارند که ملت‌های دیگر را هم به این همه‌گیری مصاب کنند.

رهبر ارشد مذهبی ایران در تویترش هم ادعا کرد که واکسین‌های ضد ویروس کرونا را که فرانسه ساخته هم قابل اعتماد نیست.

تویتر، تویت انگلیسی آیت‌الله علی خامنه‌ای در مورد ممنوعیت واکسین‌های ضد ویروس کرونا را حذف کرد و دلیل آن را تهدید برای زندگی مردم در سراسر جهان خواند.

سازمان صحی جهان یا دبلیو ایج او در پاسخ به ادعاهای خامنه‌ای از کشورها خواسته که توزیع واکسین ضد ویروس کرونا را سیاسی نسازند.

بروس ایلوارد مشاور ارشد سازمان صحی جهان گفت که وقت آن رسیده که کشورها هرنوع سیاست را کنار گذاشته و واکسین را به افراد نیازمند برسانند.

آرشیف، بیمار کووید-۱۹ در ایران
آرشیف، بیمار کووید-۱۹ در ایران

منصوره مایلز محقق سازمان عفو بین‌الملل در بخش ایران این سازمان گفت که ممنوع قرار دادن واکسین ضد ویروس کرونا از سوی مقام‌های ایرانی بازی کردن با زندگی میلیون‌ها شهروند این کشور است.

او گفت از این که رهبر ارشد ایران سیاست را بالاتر از زندگی میلیون‌ها مردم خوانده جای تاسف است.

در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر در ایران به ویروس کرونا مصاب شده‌اند و آمار رسمی مرگ و میر ناشی از این همه‌گیری در ایران بیش از ۵۶ هزار نفر خوانده شده است.

XS
SM
MD
LG