لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

صالح: حمله‌های هدفمند را طالبان برای بی‌باوری مردم بالای نظام انجام می‌دهند


 امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان
امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، در حمله‌های هدفمند اخیر طالبان دست دارند و هدف آن‌ها افزایش بی باوری مردم بر نظام است.

رضوان مراد رئیس بخش مطبوعات و روابط عامه آقای صالح دیروز یک‌شنبه (۲۱ جدی) به رادیو آزادی گفت: "دلیل اینکه طالبان مسولیت حملات هدفمند در کابل را به دوش نمی‌گیرند، تمام مردم افغانستان آگاه اند که طالبان هراس دارند که توافق‌شان با امریکایی‌ها از بین نرود، بناً جنگ خود را در کابل متمرکز ساخته اند. هدف این است چگونه فعالیت‌های تیم شش و نیم صبح را ناکام جلوه دهند و دوم چگونه نظام را بدنام ساخته و اذهان عامه را مغشوش کنند."

رضوان مراد، رئیس بخش مطبوعاتی و روابط عامه معاونیت اول ریاست جمهوری افغانستان
رضوان مراد، رئیس بخش مطبوعاتی و روابط عامه معاونیت اول ریاست جمهوری افغانستان

در ادامه حمله‌های هدفمند دیروز ضیا ودان سخنگوی تصدی محافظت عامه همراه با دو همکارش در اثر یک حمله انفجاری کشته شد.

در دو ماه گذشته برعلاوه الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند شماری از خبرنگاران، فعالان مدنی، کارشناسان سیاسی و دیگر شخصیت‌های شناخته شده در چنین حمله‌ها کشته شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان دخالت این گروه در حمله‌های هدفمند را رد کرده است.

وی در توییتر خود قوای افغان را مسول حمله‌های مرگبار در ولایت‌ها دانسته و در عین حال مسولیت حمله بر شماری نیروهای افغان را پذیرفته است.

طالبان در ۲۹ فبروری سال گذشته توافقی را با امریکا امضا کردند که در آن وعده کاهش حمله‌های بزرگ در شهرهای بزرگ را داده اند.

امضای موافقتنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای موافقتنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا به تاریخ دوم جنوری گفت، از حدود یک سال به این‌طرف کدام سرباز امریکایی در افغانستان کشته نشده است رقمی که در سال ۲۰۱۹ بیست تن بود.

در چند ماه گذشته در کنار تلفات نظامیان شمار تلفات غیرنظامیان افغان هم افزایش یافته است.

ملل متحد گفته است در نه ماه اول سال ۲۰۲۰ در جنگ میان طالبان و نیروهای امنیتی افغان شش هزار ملکی کشته و زخمی شدند.

کشتارهای هدفمند اخیر نگرانی افغان‌ها را شدت بخشیده ولی رضوان مراد رئیس بخش مطبوعاتی و روابط عامهٔ معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید برای جلوگیری از چنین حمله‌ها در همکاری مردم تلاش دارند.

با افزایش حوادث امنیتی در کابل رئیس جمهور اشرف غنی در ماه اکتوبر مسولیت‌های امنیتی این شهر را به امرالله صالح معاون اولش سپرد.

انفجار در کابل
انفجار در کابل

باوجود آن‌که حمله‌های بزرگ در کابل در این اواخر کاهش یافته ولی کشتارهای هدفمند و انفجار‌ ماین‌های مقناطیسی افزایش یافته است.

از سوی دیگر طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان دیروز به رسانه‌ها گفت، چند فرد دستگیر شده به اتهام حمله‌های هدفمند اعتراف کرده‌اند که اعضای طالبان اند.

XS
SM
MD
LG