لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

نیویارک تایمز: اداره رییس جمهور غنی و طالبان مشغول یک جنگ معلوماتی اند


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیرش مقاله را به نشر رسانیده تحت عنوان "در میان یک جنگ اطلاعات نادرست، رهبران افغان سخنگوها را به حاشیه رانده اند".

به نوشته نویسنده، اداره رییس جمهور غنی و جنگجویان طالب مشغول یک جنگ معلوماتی اند و حکومت برای کنترول اطلاعلات اقدامات جدی را اتخاذ کرده است.

روزنامه از احمد جواد هجری سخنگوی پیشین والی تخار یاد کرده که بعد از دیدن اطفال زخمی در شفاخانه‌ای‌که از اثر یک حمله هوایی نیروهای افغان زخمی شده بودند، با رسانه‌ها صحبت کرده و زندانی شده بود. در آن حمله چندین کودک دیگر کشته شده بودند.

در ادامه آمده که هجری انتظار نداشت پاسخش به سوالی در مورد این حمله او را عقب میله‌های زندان بکشاند.

رادیو آزادی نیز اخیراً گزارشی را در باره منع شدن سخنگویان والی‌ها از اطلاع رسانی به‌رسانه‌ها منتشر کرد که در آن رییس اطلاعات و روابط عامه اداره مستقل ارگان‌های محلی افغانستان گفته بود پس از این خود والی‌ها اطلاعات را با رسانه‌ها در میان خواهند گذاشت.

به نوشته نیویارک تایمز روایت جنگ طولانی در افغانستان غالباً متضاد بوده، اما نویسنده به این باور است که پاسخدهی حکومت به حمله ۲۲ اکتوبر در تخار نشاندهنده تغییر در تاکتیک اداره رئیس جمهور غنی بود. نویسنده آن را تمایل حکومت به محدود کردن اطلاعات در مورد تلفات غیرنظامیان تلقی کرده.

ولی صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهور افغانستان این موضوع را رد کرده که گویا حکومت تلاش محدود ساختن دسترسی به معلومات را دارد. به گفته آقای صدیقی حکومت افغانستان حامی رسانه‌های آزاد و فعال است و وقوانین دسترسی به اطلاعات در افغانستان، در منطقه نظیری ندارد.

پتریشا گاسمن معاون مدیر بخش آسیای دیده بان حقوق بشر می‌گوید حکومت افغانستان از انتقاد می‌هراسد و مایل به اعتراف اشتباهات‌اش نیست که این از دید او مخرب است.

  • یوروایشا ریویو

نشریه یوروایشا ریویو در شماره اخیرش مطلبی را به نشر رسانیده تحت عنوان استراتیژی جنوب آسیای بایدن چگونه متفاوت از استراتیژی ترمپ خواهد بود.

به نوشته نشریه، پالیسی خارجی بایدن خیلی متفاوت از رییس جمهور ترمپ خواهد بود.

نویسنده می‌گوید بایدن تعهد کرده رهبری جهانی ایالات متحده را برگرداند، دیپلوماسی بین‌المللی را ارج گذارد، اتحادهای امریکا را برای پیشبرد دموکراسی و حقوق بشر احیا کند.

در مطلب آمده که بایدن می‌خواهد تغییراتی را که اداره ترمپ در پالیسی خارجی امریکا وارد کرده بود از میان بردارد.

به نوشته نشریه در حالی‌که بایدن شاید تغییر وسیعی را در پالیسی خارجی امریکا وارد کند پالیسی اداره‌اش برای جنوب آسیا شاید تداوم پالیسی ترمپ باشد.

به باور نویسنده بایدن مانند ترمپ از خروج نیروها از افغانستان حمایت می‌کند و در ایام معاونیت ریاست جمهوری اوباما مخالف پالیسی اوباما مبنی بر افزایش قوا در افغانستان بود.

XS
SM
MD
LG