لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

هشت صبح: تقابل میان حکومت و پارلمان مشکلات را بیشتر می‌سازد


شماری از روزنامه های چاپ کابل
شماری از روزنامه های چاپ کابل

تقابل میان حکومت و پارلمان و افزایش قتل‌های هدفمند در کابل و برخی ولایات از موضوع‌های اصلی مورد بحث در سرمقاله‌ها و مطالب تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز سه‌شنبه کابل است.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح تقابل میان حکومت و پارلمان را به زیان هر دو می‌داند و تاکید می‌کند که این مسئله مشکلات را بیشتر می‌سازد.

در سرمقاله آمده است جنجال‌ها میان ولسی جرگه و حکومت روی برنامه های دسترخوان ملی و میثاق امنیتی به میان آمده اند.

نویسنده نوشته است هر چند نمایندگان جرگه با این برنامه‌ها مخالفت کردند و به آن رای مثبت ندادند اما حکومت به انتقادهای پارلمان توجه نکرده و این برنامه‌ها را آغاز کرد و این مسئله خشم ولسی جرگه را برانگیخته است.

روزنامه به هر دو طرف پیشنهاد می‌کند در چنین شرایط حساس که مذاکرات صلح ادامه دارد نیاز است تا حکومت و پارلمان بجای تقابل، روی حل مشکلات تمرکز کنند و از اتهام بستن بالای یکدیگر دست بردارند.

  • مسیر

روزنامه مسیر با اشاره به قتل‌های هدفمند در کابل و برخی ولایات نوشته است هنوز هم این یک مسئله مبهم است و عاملان آن هم روشن نشده است.

نویسنده تاکید می‌کند هر چند حکومت مسئولیت این حملات را بر دوش طالبان می‌اندازد اما طالبان بارها دست داشتن در چنین حملات را رد کرده اند.

نویسنده بیشتر این حملات را ایجاد وحشت و هراس عنوان کرده و نوشته است ممکن تلاش‌ها برای تخریب کردن روند صلح باشد و با این حملات نشان دهند که یا طالبان به تعهدات شان عمل نمی‌کنند و یا هم گروه‌های دیگر وجود دارد که جدا از طالبان به جنگ ادامه می‌دهند.

نویسنده مسیر می‌افزاید اگر هر دو طرف واقعاً چنین اسناد و شواهد دارند که نشان دهد طرف مقابل به این حملات دخیل هستند آنرا با مردم شریک سازند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در مورد مشکلات پرچاوی های برق نوشته است.

سرمقاله نویس نوشته است با وجود کمک‌های گسترده جامعه جهانی در ۲۰ سال گذشته مشکلات کمبود برق به شمول کابل در برخی شهرهای بزرگ حل نگردیده است و حالا هم کدام اطمینان وجود ندارد که این مشکل در آینده نزدیک حل می‌گردد.

روزنامه خطاب به برشنا شرکت تاکید می‌کند در توزیع برق عدالت را در نظر گیرد و آن کارمندان را از وظیفه برکنار کند که به خواست خود برق را توزیع می‌کنند.

XS
SM
MD
LG