لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۵

خانواده‌های قربانیان غیر نظامی در خاشرود خواستار تأمین عدالت اند


آرشیف
آرشیف

اعضای خانواده قربانیان رویداد کشته شدن غیرنظامیان در ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز خواستار تامین عدالت شده و از حکومت می‌خواهند که از وارد شدن تلفات به غیر نظامیان جلوگیری کند.

آنها همچنین گفته اند که هیئت تعیین شده برای بررسی رویداد کشته شدن غیرنظامیان در نیمروز نیز هنوز به محل رویداد نرفته است.

میر حسن پسر خاله عبدالقادر کسی که خانه‌اش در ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز بمبارد شد و گفته شده که ۱۸ عضو خانواده او کشته شده‌اند.

میرحسن به رادیو آزادی گفته که ساعت ۱۲ شنبه شب خانه عبدالقادر ۷۰ ساله در محله منظره ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز بمبارد شد.

موقعیت نیمروز در نقشه افغانستان
موقعیت نیمروز در نقشه افغانستان

ادعا شده که در این رویداد به شمول عبدالقادر، ۱۸ عضو خانواده او کشته شدند.

میر حسن گفته که از این رویداد نورانی و احمد دو پسر عبدالقادر زنده مانده اما به گفته او، آن‌ها نیز زخمی شده‌اند.

میر حسین می‌گوید: "دختران او به خانه پدر خود به مهمانی آمده بودند. نواسه‌های او نیز آمده بودند. چهار دختر جوان او، خود عبدالقادر و یک پسرش همه شهید شده‌اند. در مجموع تعداد شهدا به ۱۸ تن می‌رسد."

میر حسن افزوده است که از این رویداد سه روز می‌گذرد اما هنوز هیئت حقیقت یاب حکومت به محل رویداد نرفته است.

یک منبع در ولایت ارزگان به شرط این که از او نام گرفته نشود نیز پذیرفته که تا حالا هیئت تعیین شده برای بررسی این حادثه به محل نرفته است.

میر حسن گفته که این رویداد بسیار دردناک است و عدالت باید در این زمینه تامین شود: "۵۰ سال می‌شود که ما در زمین‌های مردم دهقانی می‌کنیم. برای دیگران زحمت می‌کشیم. ۱۸ عضو خانواده ما کشته شدند. سه خانه ویران شده است. چرا بمباردمان کردند؟ خانه عبدالقادر در میان ۴۰ خانواده قرار داشت."

درهمین حال ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای نوشته که این رویداد به گونه همه‌جانبه و بی طرفانه بررسی می‌شود.

در اعلامیه به نقل از محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان آمده است "رئیس جمهوری به مسئولان در ولایت نیمروز هدایت داده که به خانواده‌های قربانیان به زودی رسیدگی کرده و زخمیان را درمان کنند."

درعین حال دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفته که رئیس جمهوری به نیروهای امنیتی و دفاعی دستور داده که برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان از احتیاط کار بگیرند.

دوا خان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دوا خان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

مینه پال می‌گوید: "رئیس جمهوری به مسئولان ولایت نیمروز دستور داده که به خانواده‌های قربانیان به زودی رسیدگی کنند. زخمیان را درمان کنند. همچنین به نیروهای امنیتی و دفاعی نیز گفته شده که پس از بررسی همه‌جانبه این رویداد، گزارش خود را با ریاست جمهوری شریک کنند."

درهمین حال دفتر معاونت سازمان ملل متحد یوناما، از حکومت افغانستان درخواست کرده که این رویداد را بگونه شفاف و عادلانه بررسی کند.

تلفات غیرنظامیان همواره در افغانستان یک دغدغه بوده که اعتراض‌ها و انتقادهای را در سطح ملی و بین‌المللی در پی داشته ست.

حکومت افغانستان پیش از این گفته که طالبان از غیر نظامیان به عنوان سپر استفاده می‌کنند و باعث تلفات آن‌ها می‌شوند، اما طالبان این ادعاها را رد کرده اند.

دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان نیز پیش از این گفته که بمباردمان نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان یکی از عوامل وارد شدن تلفات به غیرنظامیان در این کشور است.

از سویی هم وزارت دفاع افغانستان ضمن این که از آغاز بررسی در این مورد خبر داده گفته که در محله منظره ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز پناهگاه طالبان را هدف قرار داده که در آن ۱۵ طالب به شمول ۹ پاکستانی کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG