لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۲

ملل متحد: اداره جدید امریکا زندان گوانتانامو را ببندد


بخشی از زندان گوانتانامو
بخشی از زندان گوانتانامو

سازمان ملل متحد خواستار بستن زندان گوانتانامو شده است اما برخی از زندانیانی که از این زندان رها شده اند این خواست سازمان ملل متحد را ناوقت می‌خوانند.

ملا عبدالسلام ضعیف، که در زمان رژیم طالبان سفیر این گروه در پاکستان بود و سه و نیم سال را در زندان گوانتانامو گذرانده است، گفته که هر چند این زندان غیرقانونی است و با زندانیان آن برخورد غیرانسانی می‌شود، اما سازمان ملل باید به عنوان یک سازمان بین‌المللی مستقل این خواست را وقت‌تر مطرح می‌کرد.

​آقای ضعیف گفت: "اکنون خواست آزادی زندانیان دیدگاه خوبی است، اما بستن زندان یک درخواست بیهوده و بی‌وقت است. اگر سازمان ملل می‌خواهد واقعاً بی‌طرف باشد باید از زندانیانی که شکنجه شده اند و هیچ جرمی بر آنان ثابت نشده است برای پرداخت خساره فشار وارد کند در این صورت خواستش معقول خواهد بود."

ملا عبدالسلام ضعیف
ملا عبدالسلام ضعیف

آقای ضعیف گفت ایالات متحده وی را از بهر آن بازداشت کرده بود که اطلاعاتی در مورد طالبان و القاعده بدست آورد.

وی گفت که نگهبانان در این زندان به صلاحیت خود با زندانیان بد رفتاری می‌کردند ادعایی که حالا سازمان ملل آن را تأیید می‌کند.

مولانا عبدالرزاق وزیر وقت تجارت طالبان که چهار سال را در زندان گوانتانامو گذرانده، به رادیو آزادی می‌گوید کسی‌که یکبار روانه این زندان می‌شود بازگشت دوباره‌اش را نباید انتظار داشت.

آقای رزاق می‌گوید که زندان باید بسته شود: "اگر این مکان بسته شود، بسیار خوب خواهد بود، این زندان هیچ سودی ندارد. من تعجب می‌کنم که چرا امریکایی‌ها مردم را در این مکان وحشت زندانی می‌کنند و زندانیان را در آنجا نگه می‌دارند. آنان نمی‌توانند بگونه آسان از خانواده‌های خود احوال بدست آورند."

این در حالی است که سازمان ملل به تاز‌گی‌ گزارشی منتشر کرده و در ‌آن خواسته است که جو بایدن در ادارهٔ آینده‌اش بگونه کامل این زندان را ببندد.

سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفته است كه كارشناسان مستقل این نهاد سلامت زندانیان گوانتانامو را "رو به وخامت" خوانده و گفته اند که این زندانیان یا آزاد و یا هم محاکمه شوند.

ماهر مومند، یکی از اعضای سازمان دیدبان جهانی‌ حقوق بشر به رادیو آزادی می‌گوید این زندان سبب نقض حقوق زندانیان شده و باید درب آن بسته شود: "سلب آزادی یک شخص جنایتی در برابر حقوق بشر است و این واقعیت که مردم سال‌ها بدون حکم دادگاه در زندان گوانتانامو زندانی شده اند، نمونه بارز جنایت در‌ برابر‌ بشریت است. بازداشتگاه گوانتانامو باید بسته شود."

سازمان ملل متحد در این گزارش گفته که برخی این زندانیان خودسرانه بازداشت شده اند و وجود این زندان غیرقانی است.

بربنیاد گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۰۳ میلادی حدود ۷۰۰ تن به جرم‌های گونه گون در زندان گوانتانامو زندانی بودند. گزارش افزوده که در حال حاضر ۹ زندانی زیر نظر ۴۰ نگهبان زندانی اند.

این گزارش به نقل از کارشناسان مستقل سازمان ملل متحد گفته است که ویروس کرونا تهدید بزرگی برای زندانیان باقی مانده است.

در این گزارش از دولت امریكا خواسته شده كه حقوق بشری را حفظ كند، بررسی‌های بی‌طرفانه‌ای را در برابر کسانی که از قوانین سر باز زده اند انجام دهد و غرامت افرادی را كه زمان توقیف آنان پایان یافته و شكنجه شده اند، پرداخت كند.‎

این کارشناسان سازمان ملل متحد خواستار عملی‌ شدن این کار تا پیش از رسیدن سال‌روز یازدهم سپتمبر شده اند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، در حال حاضر تنها یک زندانی افغان در زندان گوانتانامو زندانی است.

این زندان ۱۹ سال پیش در خلیج گوانتانامو ساخته شده است و زندانیان سیاسی از سراسر جهان و همچنین برخی از مقام‌های طالبان افغانستان در آن زندانی بوده اند.

XS
SM
MD
LG