لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

عمران خان: جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد


عمران خان
عمران خان

عمران خان صدراعظم پاکستان یک بار دیگر گفت که بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد و طرف‌های درگیر این کشور باید برای رسیدن به یک راه حل صلح‌آمیز تلاش کنند.

در این مورد در یک اعلامیه دفتر صدر اعظم پاکستان معلومات داده شده است.

در اعلامیه آمده که عمران خان در ملاقات با محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت افغانستان تاکید کرده است که مشکل افغانستان تنها از راه مذاکرات سیاسی حل شده می‌تواند.

قبل از این دیروز شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان با آقای خلیلی در اسلام‌آباد ملاقات کرده و او هم از طرف‌های مذاکره کننده صلح افغانستان خواسته تا هرچه زودتر سطح خشونت‌ها در این کشور را کاهش داده، به سوی برقراری آتش‌بس دایمی حرکت کنند.

دیدار شاه محمود قریشی (راست)، وزیر خارجه پاکستان با محمد کریم خلیلی
دیدار شاه محمود قریشی (راست)، وزیر خارجه پاکستان با محمد کریم خلیلی

وزارت خارجه پاکستان با نشر خبرنامۀ در مورد این ملاقات به نقل از قریشی یک بار دیگر حمایت اسلام‌آباد از روند صلح افغانستان را تکرار کرد و گفت که پاکستان امیدوار است تا مذاکرات جاری میان دولت افغانستان و طالبان در قطر منجر به تامین صلح دایمی در افغانستان شود.

در خبرنامه آمده که کریم خلیلی رهبر حزب وحدت در دیدارش با وزیرخارجه پاکستان از نقش اسلام‌آباد در روند صلح افغانستان ابراز سپاس کرده و خواستار ادامه همکاری این کشور در این روند شده است.

آقای خلیلی همچنان با قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان دیدار کرده که بدون جزئیات بیشتر گفته شده دو مقام روی روند صلح و گسترش روابط دوجانبه بحث کردند.

آقای خلیلی روز دوشنبه در راس یک هئیت برای دیدار سه روزه راهی پاکستان شد تا با مقام‌های بلند رتبه آن کشور در مورد روند صلح افغانستان بحث کند

در اعلامیه دفتر صدراعظم پاکستان آمده است که در ملاقات عمران خان با کریم خلیلی، صدراعظم پاکستان تاکیده کرده که یک افغانستان صلح‌آمیز و با ثبات راه‌های نو همکاری را در بخش‌های تجارت و ارتباطات منطقوی باز می‌کند.

در اعلامیه همچنان گفته شده که صدراعظم پاکستان به هیئت افغانستان اطمینان داد که پاکستان حمایت خود را از رشد قوای بشری در افغانستان از طریق مهیا کردن بورس‌های تعلیمی به افغان‌ها و پروژه‌های رشد اجتماعی–اقتصادی در افغانستان ادامه خواهد داد.

آرشیف، گفتگوهای میان افغانان در قطر
آرشیف، گفتگوهای میان افغانان در قطر

در اعلامیه از قول صدراعظم پاکستان آمده است که می‌گوید، در مذاکرات بین‌الافغانی باید از استقامت و حوصله کار گرفته شود تا یک راه حل جامع به مشکل این کشور پیدا شود.

پیش از این یک هئیت گروه طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر به پاکستان رفته و روی مسایل مربوط به صلح و دیگر موضوعات با مقام‌های آن کشور گفتگو کرده بود.

XS
SM
MD
LG