لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

شماری از معلولان افغان از عدم پرداخت حقوق‌شان توسط دولت انتقاد دارند


آرشیف
آرشیف

شماری از معلولان که حقوق معلولیت‌شان را سالانه از وزارت دولت در امور شهدا و معلولین دریافت می‌کنند، شکایت دارند که این وزارت از چند سال به این‌سو حقوق‌شان را منظم پرداخت نکرده است.

محب‌الله افسر پیشین وزارت داخله یکی از این معلولان است که چند سال پیش در یک درگیری مسلحانه در کابل پاهایش را از دست داده است.

محب‌الله می‌گوید: "من چند سال قبل معلول شدم پس از این که برای ما حقوق معلولین درنظر گرفته شد من مسلسل حقوق خود را بدست می‌آوردم اما یک ماه حقوق سال ۱۳۹۶ و تمام حقوق سال ۱۳۹۷ من ازسوی وزارت شهدا و معلولین پرداخت نشد. ۱۳ ماه حقوق من باقی مانده است کسی آن را اجرا نمی‌کند."

محب‌الله در حوزه دوم امنیتی کابل افسربود اما می‌گوید پس از این که معلول شد، حالا بیکار است.

آرشیف، صحبت شماری از معلولان با خبرنگار رادیو آزادی در کابل
آرشیف، صحبت شماری از معلولان با خبرنگار رادیو آزادی در کابل

محمد نعیم باشنده ولایت فاریاب می‌گوید که در نتیجه انفجار ماینی که از سوی مخالفان جاسازی شده بود در شهر شبرغان معلول شده است.

او نیز همانند محب‌الله مشکل مشابه دارد.

محمد نعیم گفت: "مدت سه سال می‌شود که معاشات من باقی مانده است، از سال ۱۳۹۷ مبلغ ۱۵ هزار افغانی، سال ۱۳۹۸ مبلغ ۳۰ هزار و از سال جاری هم ۱۵ هزار که مجموعا ۶۰ هزار افغانی می‌شود برایم پرداخت نمی‌شود، هر بار که مراجعه می‌کنم، می‌گویند تخصیص نیست."

این معلولان می‌گویند، پس از این که اعضای بدن‌شان را از دست داده‌اند، دیگر توان کار کردن را ندارند و یگانه امیدشان برای زندگی کردن همین معاش معلولیت است.

این درحالیست که از یک سال به این‌طرف کمیسیون به هدف بررسی اسناد وثیقه‌های معلولان و خانواده‌های شهیدان به حکم رئیس جمهور روی تثبیت افراد واقعی و مستحق کار می‌کند.

وزارت دولت در امور شهدا و معلولین می‌گوید که در این کمیسیون اعضای ستره محکمه، لوی سارنوالی، امنیت ملی، وزارت دولت در امور شهدا و معلولین، اداره احصاییه ومعلومات و وزارت صحت عامه شامل اند.

این وزارت می‌گوید که کمیسیون یاد شده از آغاز کارش تا حال به تعداد ۱۷۰ هزار اسناد را در سراسر کشور بررسی کرده است.

ضیاءالحق فضلی سخنگوی این وزارت درمورد مشکل پرداخت حقوق معلولان به رادیو آزادی گفت: "برخی معلولین یک مقدار معاش و حقوق‌شان در سال‌های گذشته پرداخت نشده است. فیصله وزارت شهدا و معلولین این است که این افراد باید اسناد شان ازسوی کمیسیون بررسی اسناد و وثایق‌شان چک و تایید شود، بعدا حقوق باقی مانده شان در سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود."

ضیاءالحق فضلی، سخنگوی وزارت دولت در امور شهدا و معلولین
ضیاءالحق فضلی، سخنگوی وزارت دولت در امور شهدا و معلولین

آقای فضلی افزود که بررسی اسناد این افراد دارای معلولیت ادامه دارد و به اساس یافته‌های کمیسیون بررسی اسناد و وثیقه‌ها تاکنون حدود ۳۰ هزار اسناد جعلی تثبیت شده است.

بر اساس معلومات مسوولان وزارت دولت در امور شهدا و معلولین، در سراسر افغانستان حدود یک میلیون فرد معلول وجود دارد.

اما این وزارت می‌گوید که تنها ۳۸۰ هزار معلول و خانواده‌ی شهدا در سراسر کشور از این وزارت حقوق بدست می‌آورند.

XS
SM
MD
LG