لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۹

سرور دانش: برای رسیدن به صلح نیاز به‌ایجاد حکومت موقت نیست


سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید برای رسیدن به صلح نیاز به‌ایجاد حکومت موقت نیست.

هم‌زمان با آغاز دور دوم گفت‌وگوهای صلح افغانستان، حرف‌ها در‌باره ایجاد حکومت موقت روز به روز داغ‌تر از پیش می‌شود.

اما مخالفت حکومت فعلی هنوزهم با ایجاد حکومت موقت پا برجاست.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که برای رسیدن به صلح نیاز به ایجاد حکومت موقت نیست.

آقای دانش که امروز در نشست زیر نام "حقوق شهروندی و صلح پایدار" درکابل سخن می‌گفت، ایجاد حکومت موقت را به معنای از هم پاشیدن نظام خواند.

آقای دانش افزود: "ما در وضعیتی قرار‌ نداریم که برای رسیدن به صلح حتمی به دولت موقت نیاز داشته باشیم،‌ نه کودتا و انقلاب صورت گرفته، نه دولت فعلی افغانستان بخاطر جنگ و یا کدام حادثه دیگر از زم پاشیده‌است، نه قانون اساسی افغانستان لغو شده و نه هم ما در‌ حالی اضطرار و گذار از یک نظام به نظام دیگر قرار داریم."

آقای دانش از سیاسیون در داخل کشور که به اساس رقابت، ایجاد حکومت موقت را یگانه راه برای رسیدن به صلح می‌دانند، خواست تا بخاطر منافع ملی، قانون اساسی و دست‌آوردهای بیست سال گذشته در کنار جبهه جمهوریت قرار گیرند.

هرچند معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان بر حفظ نظام کنونی و حمایت از قانون اساسی تاکید دارد اما بابر فرهمند معاون شورای عالی مصالحه ملی افغانستان موجودیت این‌گونه حکومت را پسامذاکرات صلح به نفع مردم نمی‌داند.

او گفت: "هرگاه روند فعلی مذاکرات صلح نتیجه بدهد، ما مدل جمهوریت این چنینی را به نفع مردم افغانستان نمی‌بینیم که مشارکت سیاسی در روی کاغذ باشد، مشارکت جنسیتی در روی اوراق زیبایی قانون اساسی باقی بماند، ما تنها با نام نباید دل خوش باشیم."

این گفته‌های آقای دانش درحالیست که در این اواخر شماری از سیاسیون کشور که با زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارج امریکا برای صلح افغانستان در کابل دیدار کرده‌ به رسانه‌ها گفته‌اند‌ که آقای خلیل‌زاد برای موفقیت گفت‌وگوهای صلح سه طرح را به شمول حکومت موقت ارائه کرده‌.

زلمى خليلزاد
زلمى خليلزاد

پس از این گفته‌ها راس ویلسن شارژدافیر و سرپرست سفارت امریکا در کابل به تازه‌گی مخالفت خود را با ایجاد حکومت موقت بیان کرده‌است.

راس ویلسن درصفحه توییتر خود نوشته است "امریکا حکومت موقت نمی‌خواهد نتایج مذاکرات صلح به افغان‌ها ارتباط دارد و ما به این باور استیم که این نتیجه منعکس‌کننده آرزوهای افغان‌ها باشد."

سرپرست سفارت امریکا در کابل افزوده که ایالات متحده امریکا نمی‌خواهد جنگ را به اساس یک توافق سیاسی در افغانستان به پایان برساند.

پیش از این محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "سی‌ان‌ان" گفته بود که قدرت را تنها به اساس اراده مردم به جانشین منتخب بعدی‌اش منتقل می‌کند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

گفته‌ها درباره ایجاد حکومت موقت برای موفقیت در گفت‌وگوهای صلح در حالی زبان‌زد شماری‌ها شده که هیئت‌های مذاکره کننده حکومت و طالبان در آن‌سو، هنوزهم بر سر آجندای صلح به توافق نرسیده‌اند.

با این همه پاکستان یک‌بار دیگر به تازه‌گی برای موفقیت گفت‌وگوهای صلح ادعای هم‌کاری کرده، عمران خان صدراعظم پاکستان در دیدار با محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در آن کشور گفته که برای پیش‌رفت گفت‌وگوهای صلح خشونت‌ها باید کاهش یابد تا زمینه برای آتش‌بس دایمی فراهم شود.

XS
SM
MD
LG