لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

گفتگوهای صلح دولت افغانستان و طالبان به تأخیر افتاده است


آرشیف، گفتگوهای میان افغانان در قطر
آرشیف، گفتگوهای میان افغانان در قطر

شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌پذیرد که روند گفتگوهای دوحه به تاخیر مواجه شده است.

شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که مذاکره کنندگان دولت و طالبان از سه روز به این‌سو کدام نشست باهم نداشته اند.

فریدون خوزون سخنگوی این شورا اگرچه عوامل تاخیر در گفتگوها را مشخص نکرد ولی گفت که هیئت دولت مصروف بحث‌های داخلی می‌باشد.

وی در صحبت شام چهارشنبه (۲۴ جدی) به رادیو آزادی گفت که هیئت دولت روی ترتیب و توحید آجندای که برای گفتگوهای بین‌الافغانی تهیه شده، بحث و مشوره‌های درونی دارد.

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

خوزون می‌گوید: "‌بحث در مورد ترتیب و توحید آجندا آغاز شده، جلسات مشترک برگزار شده، فعلا ما سرگرم مشوره و بحث‌های بین تیمی هستیم، هرگاه این بحث‌ها پیش رفت آجند توحید شد، طرفین رسما آن را اعلان می‌کند."

در این میان آژانس خبررسانی رویترز از قول منابع جانبین گزارش می‌دهد که طرفین گفتگوها را متوقف کرده‌اند و منتظر اند تا دیده شود که جو بایدن رئیس جمهور آیندۀ امریکا چه پالیسی درمورد افغانستان اختیار می‌کند.

قرار است بایدن روز چهارشنبه آینده مراسم تحلیف ادا کند.

مذاکره کنندگان می‌خواهند مطمئن شوند که آیا وی جدول زمانی دونالد ترمپ رئیس جمهور فعلی دربارۀ خارج کردن نیروها از افغانستان را دنبال می‌کند یانه.

یک منبع دیپلوماتیک در کابل که نخواسته نامش ذکر شود به رویترز گفته است که آن‌ها منتظر پالیسی رئیس جمهور آیندۀ امریکا اند.

یک عضو هیئت مذاکره کنندۀ طالبان نیز که نخواسته نامش ذکر شود به رویترز گفته که منتطر پالیسی ادارۀ جدید امریکا اند تا دیده شود تا چه حد به توافقنامۀ قطر متعهد می‌ماند.

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب امریکا
جو بایدن، رئیس جمهور منتخب امریکا

این عضو طالبان گفته است که اگر امریکایی‌ها به تعهدات خود درمورد خارج کردن نیروها از افغانستان پایبند نمانند طالبان به اقدامات جدی رو خواهند آورد و در مناطق کلیدی، جنگ تندروان را بار دیگر مستقر خواهند کرد.

مرحلۀ دوم گفتگوهای بین‌الافغانی اواخر هفتۀ گذشته آغاز شد ولی هنوز صرف یک نشست مستقیم میان هیئت‌های جانبین صورت گرفته و گروه‌های تماس حداقل دو جلسه باهم داشتند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته که چهار عضو طالبان بنا به دلایل لوژیستیکی هنوز دوباره به قطر نرفته اند.

برخی از اعضای هیئت دولت هم هنوز به دوحه برنگشته اند.

با آغاز مرحلۀ دوم گفتگو برخی سیاسیون موضوع حکومت موقت را مطرح کردند ولی ارگ ریاست جمهوری در برابر این نظر سخت مخالفت نشان داد و سفارت امریکا در کابل نیز با واضح کردن موضعگیری خود گفت که از حکومت موقت طرفداری نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG