لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

کاهش نیروهای امریکایی از افغانستان؛ ترمپ: جنگ بی‌پایان خاتمه می‌یابد


آرشیف، نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، نیروهای امریکایی در افغانستان

رئیس جمهور ترمپ که تنها ۵ روز به پایان کارش باقی مانده است می‌گوید که نیروهای امریکایی در افغانستان به سطح بسیار پایین کاهش یافته است.

دونالد ترمپ بار دیگر تاکید می‌کند که "جنگ بی پایان" خاتمه می‌یابد.

رئیس جمهور ترمپ در ماه سپتمبر گفته بود تا ۱۵ ماه جنوری ۲۰۲۱ تعداد نیروهایش را به دونیم هزار تن کاهش می‌دهد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور فعلی امریکا
دونالد ترمپ، رئیس جمهور فعلی امریکا

کانگرس امریکا در ماه جاری میلادی هنگام تصویب لایحه دفاعی گفته بود، منابع مالی برای کاهش ۴هزار سرباز امریکایی تا زمانی که سرپرست وزارت دفاع امریکا در مورد خطرات و تاثیرات خروج سربازان امریکایی معلومات ارایه نکند، مسدود خواهد بود.

یکی از موارد مهم امضای موافقت‌نامه صلح میان امریکا و طالبان در ۲۹ فبروری سال گذشته میلادی در دوحه خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان بود.

بر اساس این موافقت‌نامه، نیروهای امریکایی باید تا ماه می سال جاری میلادی با ضمانت امنیتی طالبان از افغانستان خارج شوند و تاخیر در این روند توافق با طالبان را زیان می‌رساند.

هر چند مقام‌های افغانستان در مورد اظهارات تازه رئیس جمهور ترمپ ابراز نظر نکرده‌اند اما محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفته است، امریکا در هر زمان می‌تواند نیروهایش را از افغانستان بیرون کند.

در عین حال، رئیس جمهور غنی گفته است امریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان با حکومت این کشور مشوره کند. به گفته وی خروج این نیروها باید بر اساس یک راهکار مشخص صورت گیرد.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

هر چند مقام‌های حکومت افغانستان در این مورد تاکنون رسماً اظهار نظر نکرده‌اند اما سانی لگیت، سخنگوی ناتو در افغانستان در پاسخ به پیام خبرنگار رادیو آزادی گفت حالا آنان برای گفتن چیزی ندارند و در انتظار فیصله پنتاگون هستند.

پیش از این، هنگام امضای موافقت‌نامه صلح میان امریکا و طالبان ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به رادیو آزادی گفته بود که با تفاهم با مقام‌های امریکایی، ناتو نیز نیروهایش را بطور مسوولانه از افغانستان بیرون می‌کند.

XS
SM
MD
LG