لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۲

انتقادها از فعالیت افراد مسلح غیر مسوول؛ تخاریان به ستوه آمده‌اند


آرشیف، افراد مسلح غیر مسوول
آرشیف، افراد مسلح غیر مسوول

شماری از باشندگان ولسوالی بنگی و باشندگان برخی مناطق مربوط شهر تالقان مرکز ولایت تخار می‌گویند که افراد مسلح غیر مسئول فضای زنده‌گی را برای‌شان تنگ کرده است.

برخی از باشندگان ولسوالی بنگی و ساکنان ساحاتی څین‌زیی، شینواری، جبارخیل و ساکنان برخی قریه‌های دیگر مربوط شهر تالقان مرکز ولایت تخار از خودسری‌های تفنگ‌داران خودسر به ستوه آمده‌اند.

آنان می‌گویند که به دلیل بی‌بندوباری‌های افراد مسلح غیر مسئول صدها خانواده مجبور به ترک ساحاتی مسکونی شان شده‌اند.

محمدالله از باشندگان قریه لوگری‌های ولسوالی بنگی تخار ادعا دارد که گروه‌های افراد مسلح غیرمسوول در این ولایت از حمایت حکومت برخورد دار هستند.

موقعیت تخار در نقشه افغانستان
موقعیت تخار در نقشه افغانستان

محمدالله گفت: "مسلح‌ غیر مسوول در همین وقت‌ها خیلی زیاد شده است. افراد مسلح مردم را آزار می‌دهند. دست به هر نوع کار خلاف می‌زنند. هیچ‌کس پرسان هم نمی‌کند. چندین دفع ما با مسئولان تخار تماس گرفتیم و با قوم‌ها رفتیم به تخار اما هیچ‌کسی به صدای ما پاسخ نداد."

براساس گفته‌های آنان در این ولایت شماری از مقام‌های حکومتی به‌خاطر منافع شخصی‌شان در برخی مناطق افراد مسلح غیرمسوول را اداره می‌کنند.

محمدعمر ۴۰ ساله، از باشندگان منطقه‌ای څین‌زیی تالقان دراین باره به رادیوآزادی گفت: "مسلح غیر مسوول قتل می‌کنند، حکومت نمی‌گیرند. اگر در جیب‌ات چیز خوبتر باشد آن را از پیش‌ات می‌گیرند و لت و کوب‌ات می‌کنند. حتا تهدید به مرگ هم می‌کنند. یکی را آزار می‌دهند و یکی را اذیت می‌کنند. یکی را راهش را می‌گیرند. این‌جا اصلاً هیچ حکومت نیست خلص برایت بگویم."

آن‌ها می‌گویند، افراد مسلح غیر مسوول که در منطقه فعالیت دارند برعلاوه لت و کوب از مردم به زور باج هم می‌گیرند.

عبدالصبور از باشندگان دوراهی ولسوالی بنگی گفت: "خواست ما این است که ما را از همین مردم اول خدا و دوم شما نجات بدهید. ترس ما این است اگر شما این‌ها را پی‌گیری نکنید. وضعیت ما از بد، بدتر می‌شود."

گرچند مردم محل می‌گویند که مکرراً به اداره محلی تخار در مورد آزار و اذیت افراد مسلح غیر مسوول شکایت کرده‌اند، اما تاهنوز جلو این گروه در منطقه گرفته نشده است.

اما مسوولان محلی تخار می‌گویند که تاهنوز از سوی ساکنان ساحاتی یاد شده در خصوص خودسری‌های افراد مسلح غیر مسوول برای‌شان شکایتی نرسیده است.

آرشیف، افراد مسلح غیر مسوول در افغانستان
آرشیف، افراد مسلح غیر مسوول در افغانستان

عبدالخلیل اسیر سخنگوی قوماندانی امنیه تخار گفت: "درساحه‌ای څین‌‌زیی گاه نا گاه گروه طالبان تحرکات خود را می‌داشته باشند. اما این که بالای کسی این ها ادعا داشته باشند، بطور رسمی به اداره پولیس تاهنوز کدام اوراقی را نه آورده‎اند. درصورتی‌که این‌ها مراجعه کنند، ان‌شاءالله مشکل شان از سوی نیروهای امنیتی رسیده‌گی صورت می‌گیرد."

در ولایت تخار فعالیت گروه‌های افراد مسلح غیر مسوول موضوع تازه‌ای نیست، بلکی از چندین سال به این‌سو باشندگان ساحاتی مختلف این ولایت از حضور این گروه شکایت دارند.

مردم می‌گویند که بارها در مورد بی‌بندوباری‌های تفنگ‌داران خودسر به مقام‌های ادار محلی و حکومت مرکز شکایت کرده‌اند، اما تاهنوز در خصوص پرچیدن این چالش هیچ اقدام صورت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG