لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

اخذ مهریه‌گزاف علت‌ عمده مجرد ماندن جوانان در تخار


آرشیف، عکس جنبه تزئینی
آرشیف، عکس جنبه تزئینی

برخی از فعالان مدنی و جوانان ولایت تخار می‌گویند که هنوز هم در این ولایت ازدواج‌ها بر اساس عرف و عنعنات صورت می‌گیرد به همین دلیل تعدادی از جوانان تا دیر زمان نامزد می‌مانند و ازدواج نمی‌توانند.

نرگس احمدی از فعالان مدنی در تالقان به رادیوآزادی گفت: "نگرانی من این است وقتی‌که این روند ادامه داشته باشد. طویانه‌ها بلند باشد، خشونت‌ها بیش‌تر می‌شود و سبب می‌شود که جوانان ما مهاجر شوند به کشورهای دیگر و خیلی عذاب بکشند و حتا بعضی‌شان به مواد مخدر رو می‌آورند."

فرزانۀ ۲۵ ساله ساکن ولایت تخار از خانواده‌ها می‌خواهد که از گرفتن مهریه بلند خودداری کنند، تا جوانان از حق ازدواج محروم نمانند: "یک تعداد از فامیل ها با گرفتن پول هنگفت مهریه باعث می‌شوند که پس از عروسی جنجال‌ها در خانواده‌ها به وجود بیاید و بعضی ازدواج‌ها منجر به طلاق می‌شوند. قسمی‌که حضرت محمد پیامبر اسلام گفته است که بهترین عروسی، عروسی است که با کم‌ترین طویانه صورت بگیرد و مردم باید از گرفتن مهریه بلند خودداری کنند."

عبدالله ۳۵ ساله یکی از باشندگان شهرتالقان می‌گوید به دلیل افزایش مهریه و رسم رواج‌های کمر شکن در عروسی‌ها تا هنوز نتوانسته که ازدواج کند: "فرض کنید یک جوان ۳۵ ساله هستم و تا به حال موفق نشدیم که ازدواج کنم. این بر می‌گرده به نهادهای مسئول که چرا من ازدواج نکردیم؟ به خاطریکه پول کافی برای ازدواج نداشتم و به نظر من این یک چالش خطرناک ‌است فراروی نسل جوان."

شماری از عالمان دین در ولایت تخار می‌گویند که مهریه حق مسلم زنان است و اعضای خانواده حق ندارند آنرا از نزد دختر نامزد شده بگیرند.

مولوی نعمت‌الله یکی از عالمان دین گفت: "مهریه حق مسلم و خالص زن است. اسلام عزیز می‌خواهد که همین فرصتی ازدواج را برای همه افراد جامعه مساعد بسازد. فرصتی ازدواج برای همه افراد جامعه مساعد در وقتی می‌شود که مهر به آن اندازه تعیین نشود که افراد جامعه نتوانند آنرا بپردازند. از همین جهت حضرت عایشه صدیقه (رض) ارشاد می‌فرماید که پیغمبر اسلام (ص) فرموده‌اند که بزرگ‌ترین نکاح از لحاظ برکت همین است که مصرف او کم‌تر بوده باشد و در او اضافه روی نباید صورت بگیرد."

گوهرشاد باور رئیس امور زنان تخار می‌گوید که به دلیل افزایش مهریه و خواست‎های بیش از حد خانوادها، بیشتر دختر خانم‎ها و پسران در این ولایت از ازدواج باز مانده اند: "این موضوعات تنها در ولایت تخار نیست بلکه در تمامی افغانستان است. ما برنامه‌های آگاهی‌دهی متعددی داشتیم و جلوگیری از بعضی موضوعات شده است. مگر با آن‌هم هنوز مصارف بلند است و طویانه را بیشتر می‌گیرند و این باعث شده است که جوانان ما خارج از کشور بروند و چندین سال نامزد بمانند. واقعاً این مشکلات است."

براساس گفته‌های شماری از باشندگان تخار، هم اکنون در این ولایت مهریه ها کم از کم پنج صد هزار افغانی است که با مصارف دیگر هزینه یک عروسی به بیش از یک میلیون افغانی می‌رسد.

XS
SM
MD
LG